บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้เป็นวิจัยแบบผสมผสาน โดยมีขั้นตอนการวิจัยแบ่งออกเป็น 2 ระยะ ได้แก่ระยะที่ 1 เพื่อศึกษาภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อการปฏิบัติงานและการปฏิบัติตนตามมาตรฐานวิชาชีพของครูในโรงเรียนสังกัดสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 3 ตัวอย่างทีใช้ในการวิจัย ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน จำนวน 451 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ แบบสอบถามและแบบสัมภาษณ์ ซึ่งคุณภาพของแบบสอบถามทั้งฉบับ มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.98 และมีค่าอำนาจจำแนกระหว่าง 0.35-0.89 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test และ F–test สถิติถดถอยเชิงพหุคูณ ระยะที่ 2 เพื่อศึกษาแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารสถานศึกษา กลุ่มเป้าหมาย จำนวน 9 คน เครื่องมือที่ใช้ในการรวบรวมข้อมูลแบบสัมภาษณ์แบบมีโครงสร้าง วิเคราะห์ข้อมูลโดยการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัย พบว่า
1. ระดับภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารสถานศึกษา การปฏิบัติงานตามมาตรฐานวิชาชีพของครูและการปฏิบัติตนตามมาตรฐานวิชาชีพของครู ในโรงเรียนสังกัดสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 3 โดยรวมอยู่ในระดับมาก
2. ระดับภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารสถานศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 3 ที่มีสถานภาพแตกต่างกัน โดยรวมและรายด้านแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนระดับการปฏิบัติงานและระดับการปฏิบัติตนตามมาตรฐานวิชาชีพของครู ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 3 ที่มีสถานภาพแตกต่างกัน โดยรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน
3. ระดับภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารสถานศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 3 จำแนกตามประสบการณ์ทำงานที่แตกต่างกัน โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนระดับการปฏิบัติงานและระดับการปฏิบัติตนตามมาตรฐานวิชาชีพของครูในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 3 จำแนกตามประสบการณ์ทำงานที่แตกต่างกัน โดยรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน
4. การวิเคราะห์สถิติถดถอยพหุคูณภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารสถานศึกษา พบว่า ด้านความยุติธรรม/เที่ยงธรรมและด้านความรับผิดชอบ ร่วมกันอธิบายความผันแปรการปฏิบัติงานตามมาตรฐานวิชาชีพของครู ได้ร้อยละ 34.00 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์การถดถอยคะแนนมาตรฐาน เท่ากับ 0.490 และ 0.128 ตามลำดับ สามารถเขียนสมการพยากรณ์ในรูปคะแนนมาตรฐานได้ดังนี้ Z = 0.490(x1) + 0.128(x4)
5. การวิเคราะห์สถิติถดถอยพหุคูณภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารสถานศึกษา พบว่า ด้านความรับผิดชอบและด้านความไว้วางใจ ร่วมกันอธิบายความผันแปรการปฏิบัติตนตามมาตรฐานวิชาชีพของครู ได้ร้อยละ 27.40 โดยมีค่าสัมประสิทธิ์การถดถอยคะแนนมาตรฐาน เท่ากับ 0.409 และ 0.141 ตามลำดับ สามารถเขียนสมการพยากรณ์ในรูปคะแนนมาตรฐานได้ดังนี้ Z = 0.409(x4) + 0.141(x2)
6. แนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารสถานศึกษา ในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 3 ด้านความยุติธรรม/เที่ยงธรรม ประกอบด้วย 1) ผู้บริหารสถานศึกษาควรที่จะหาข้อมูลข้อเท็จจริงก่อนทำการตัดสินใจ 2) ผู้บริหารสถานศึกษาควรที่จะวางตัวให้เป็นกลาง 3) ผู้บริหารสถานศึกษาควรที่จะรับฟังเสียงสะท้อนหรือความคิดเห็นของผู้ที่ได้รับผลกระทบจากการตัดสินใจและผู้อื่นที่มีความคิดที่เห็นแตกต่าง 4) ผู้บริหารสถานศึกษาไม่ควรปล่อยให้ปัญหาที่เกิดขึ้นหรือข้อผิดพลาดนั้นไว้นานจนเกินไป
Abstract
This research is a mixed methods research with 2 phases of research. Phase 1 was to study the ethical leadership of school directors that impacts teachers’ performances and practices according to Teachers’ Professional Standards in the schools under the Kalasin Primary Educational Service Area 3. The research sample were 451 school directors and teachers. The research instrument was the questionnaires with 5-level rating scale, which had the discrimination between 0.35-0.89. The reliability of the questionnaires was 0.98. The statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation, T-test, F-test, and multiple regression statistics. Phase 2 was to study the guidelines for the development of ethical leadership of school directors. The target group consisted of 9 persons. The instrument used for gathering information was the structured interview. The data analysis was completed by content analysis.
The research findings found that:
1. Level of ethical leadership of school directors, teachers’ performances according to Teachers’ Professional Standards, and teachers’ practices according to Teachers’ Professional Standards in schools under the Kalasin Primary Educational Service Area 3, overall wes at a high level.
2. Levels of ethical leadership of school directors in different schools with different statuses under the Kalasin Primary Educational Service Area 3, overall and in each aspect were vary with a statistical significance at .05. Level of teachers’ performances and practices according to Teachers’ Professional Standards in different schools with different statuses under the Kalasin Primary Educational Service Area 3, overall and in each aspect were not different.
3. Levels of ethical leadership of school directors in schools under the Kalasin Primary Educational Service Area 3, classified by school directors’ different working experience in overall aspect, vary with a statistical significance at 0.05. Level of teachers’ performances and practices according to Teachers’ Professional Standards in schools under the Kalasin Primary Educational Service Area 3, classified by teachers’ different working experience, in overall and in each aspect were not different.
4. The analysis of Multiple regression statistics of ethical leadership of school directors found that the aspects of justice/fairness and responsibility affected the variation of teachers’ performances according to Teachers’ Professional Standards at 34.00%. The regression coefficients of standard score were 0.490 and 0.128 respectively. The constant of the equation in a form of raw score equaled to 1.972. The forecasting equation in a form of standard score was as the following: Z = 0.490(x1) + 0.128(x4)
5. The analysis of Multiple regression statistics of ethical leadership of school directors found that, the aspects of responsibility and trust affected the variation of teachers’ practices according to Teachers’ Professional Standards at 27.40%. The regression coefficients of standard score were 0.409 and 0.141 respectively. The forecasting equation in a form of standard score was as the following: Z = 0.409(x4) +0.141(x2)
6. The guidelines for the development of ethical leadership of school directors in schools under the Kalasin Primary Educational Service Area 3, in the aspect of justice/fairness consisted of the following: 1) The school directors shall identify facts before making any decisions., 2) The school directors shall be impartial., 3) The school directors shall listen to feedbacks or opinions of those who are affected by the decision-making and others who have different opinions., and 4) The school directors shall not neglect any problems or mistakes for a long period of time
คำสำคัญ
ภาวะผู้นำเชิงจริยธรรมของผู้บริหารสถานศึกษา, การปฏิบัติงานตามมาตรฐานวิชาชีพของครู, การปฏิบัติตนตามมาตรฐานวิชาชีพของครูKeyword
Ethical Leadership of School Directors, Teachers’ Performances According to Teachers’ Professional Standards, Teachers’ Practices According to Teachers’ Professional Standardsกำลังออนไลน์: 133
วันนี้: 1,233
เมื่อวานนี้: 1,743
จำนวนครั้งการเข้าชม: 14,819
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร
ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์
โทร: 0-4297-0093