...
...
เผยแพร่: 10 ก.ค. 2562
หน้า: 211-219
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 440
Download: 188
Download PDF
บรรยากาศองค์การที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียนมัธยมศึกษาของรัฐในจังหวัดนครปฐม
Organizational Climate Affecting School Effectiveness in Government Secondary School in Nakhon Pathom Province
ผู้แต่ง
กัณฑ์อเนก สุภัทรศักดา, นภาภรณ์ ยอดสิน, พิชญาภา ยืนยาว

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาระดับบรรยากาศองค์การของโรงเรียน 2) ศึกษาระดับประสิทธิผลของโรงเรียน และ 3) วิเคราะห์บรรยากาศองค์การซึ่งเป็นปัจจัยที่ส่งต่อประสิทธิผลของโรงเรียน กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริหาร และครูในโรงเรียนมัธยมศึกษาของรัฐในจังหวัดนครปฐม จำนวน 196 คน ได้มาโดยใช้โดยการสุ่มแบบแบ่งชั้นตามสัดส่วนกระจายตามอำเภอ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถามที่สร้างขึ้นโดยผู้วิจัย มีค่าความตรงด้านเนื้อหา ระหว่าง 0.67 ถึง 1.00 มีค่าความเที่ยงของแบบสอบถามด้านบรรยากาศองค์การเท่ากับ 0.98 และด้านประสิทธิผลของโรงเรียน เท่ากับ 0.97 สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน

ผลการวิจัย พบว่า

1. บรรยากาศองค์การของโรงเรียนอยู่ในระดับมากทั้งภาพรวมและรายด้าน ประกอบด้วย โครงสร้างองค์การ ความรับผิดชอบ รางวัล ความอบอุ่น การสนับสนุน อัตลักษณ์องค์การ และความเสี่ยง

2. ประสิทธิผลของโรงเรียนอยู่ในระดับมากทั้งภาพรวมและรายด้าน ประกอบด้วย คุณภาพนักเรียน ความพึงพอใจของบุคลากร ประสิทธิภาพบุคลากร การเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ และกระบวนการบริหาร

3. บรรยากาศองค์การของโรงเรียน ประกอบด้วย ความรับผิดชอบ (X2) รางวัล (X3) การสนับสนุน (X5) และอัตลักษณ์องค์การ (X6) เป็นปัจจัยที่ส่งผลต่อระดับประสิทธิผลของโรงเรียน (Ytot) โดยสามารถร่วมกันทำนายได้ร้อยละ 80.50 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 สมการวิเคราะห์การถดถอย คือ Ŷtot = 0.53 + 0.25 (X5) + 0.28 (X2) + 0.21 (X6) + 0.15 (X3)

Abstract

This research aimed to: 1) study the level of organizational climate; 2) study the level of the school effectiveness; and 3) analyze organizational climate affecting the school effectiveness. The research sample was 196 administrator and teachers of the government secondary school in Nakhon Pathom province, derived by proportional stratified random sampling as distributed by district places. The research instrument was a questionnaire constructed by the researcher with IOC content validity between 0.67 and 1.00. The internal consistency reliability coefficients of the questionnaire 0.98 for organizational climate and 0.97 for school effectiveness. Data were analyzed with percentage, mean, standard deviation, and stepwise multiple regression. 

The findings of this research were as follows:

1. Overall and in specific aspects, the organizational climate was at a high level. These aspects were as follows: structure, responsibility, rewards, warmth, support, organizational identity and risk.

2. Overall and in specific aspects, the school effectiveness was at a high level. These aspects were as follows: student quality, staff satisfaction, staff performance, learning organization and management process.

3. The organizational climate in the aspect of responsibility (X2), rewards (X3), support (X5) and organizational identity (X6) together predicted the school effectiveness (Ytot) at the percentage of 80.50 with statistical significance at .05. The regression equations was Ŷtot = 0.53 + 0.25 (X5) + 0.28 (X2) + 0.21 (X6) + 0.15 (X3).

คำสำคัญ

บรรยากาศองค์การ, ประสิทธิผลของโรงเรียน, มัธยมศึกษา

Keyword

Organizational climate, School effectiveness, Secondary school

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093