...
...
เผยแพร่: 10 ก.ค. 2562
หน้า: 92-102
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 383
Download: 176
Download PDF
ภาวะผู้นำของผู้บริหารและประสิทธิผลการบริหารงานโรงเรียน สังกัดสำนักงานศึกษาธิการภาค 11
Leadership of Administrator Affecting the Effectiveness of School Administration under the Regional Education Office no. 11
ผู้แต่ง
ปิยะวรรณ คิดโสดา, ธวัชชัย ไพใหล, ประภัสร สุภาสอน

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาระดับภาวะผู้นำของผู้บริหารและประสิทธิผลการบริหารงานโรงเรียน สังกัดสำนักงานศึกษาธิการ ภาค 11 เปรียบเทียบภาวะผู้นำของผู้บริหารและประสิทธิผลการบริหารงานโรงเรียน ตามความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียนและครูผู้สอน จำแนกตาม สถานภาพการดำรงตำแหน่งขนาดโรงเรียน และประสบการณ์ในการปฏิบัติงาน ศึกษาความสัมพันธ์ของภาวะผู้นำของผู้บริหารที่มีผลต่อประสิทธิผลการบริหารงานโรงเรียน และหาแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำของผู้บริหารที่ส่งผลต่อประสิทธิผลการบริหารงานโรงเรียนกลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริหารโรงเรียนและครูผู้สอน สังกัดสำนักงานศึกษาธิการ ภาค 11 ปีการศึกษา 2560 จำนวน 360 คน จำแนกเป็นกลุ่มผู้บริหารโรงเรียนจำนวน 122 คน และครูผู้สอน จำนวน 238 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล เป็นแบบสอบถามเกี่ยวกับภาวะผู้นำของผู้บริหารและประสิทธิผลการบริหารงานโรงเรียน สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบที (t-test) ชนิด Independent Samples สถิติทดสอบเอฟ (F-test) แบบการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One way ANOWA)ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์อย่างง่ายของเพียร์สัน (Pearson Product-Moment Correlation Coefficient) และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแต่ละขั้นตอน (Stepwise Multiple Regression analysis)

ผลการวิจัย พบว่า

1. ภาวะผู้นำของผู้บริหารและประสิทธิผลการบริหารงานโรงเรียน โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก

2. ภาวะผู้นำของผู้บริหารและประสิทธิผลการบริหารงานโรงเรียน จำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง โดยรวมและรายด้าน แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

3. ภาวะผู้นำของผู้บริหารและประสิทธิผลการบริหารงานโรงเรียน จำแนกตามขนาดโรงเรียน โดยรวม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

4. ภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียน จำแนกตามประสบการณ์ในการปฏิบัติงาน โดยรวม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนประสิทธิผลการบริหารงานโรงเรียน โดยรวม แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

5. ภาวะผู้นำของผู้บริหารกับประสิทธิผลการบริหารงานโรงเรียน โดยรวมพบว่า มีความสัมพันธ์ทางบวก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

6. ภาวะผู้นำของผู้บริหาร จำนวน 5 ด้าน ที่สามารถพยากรณ์ประสิทธิผลการบริหารงานโรงเรียน โดยมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ได้แก่ ภาวะผู้นำแบบมีส่วนร่วม (X3) ภาวะผู้นำแบบเปลี่ยนแปลง (X2) ภาวะผู้นำแบบสนับสนุน (X6) ภาวะผู้นำแบบสั่งการ (X5) และภาวะผู้นำแบบมุ่งผลสัมฤทธิ์ (X4)

สามารถเขียนสมการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณ ในรูปคะแนนดิบ ได้ดังนี้

Y’ = 2.187 + 0.388 X3 - 0.250 X2 + 0.396 X6 + 0.320 X5 – 0.333 X4

และสามารถเขียนสมการวิเคราะห์การถดถอยในรูปคะแนนมาตรฐาน ได้ดังนี้

Z’ = 0.429 ZX3 - 0.288 ZX2 + 0.507 ZX6 + 0.349 ZX5 – 0.374 ZX4

7. แนวทางการพัฒนาปัจจัยทางการบริหารที่ส่งผลต่อประสิทธิผลการจัดการศึกษาของโรงเรียน เสนอแนะไว้ 5 ด้าน ประกอบด้วย ภาวะผู้นำแบบเปลี่ยนแปลง ภาวะผู้นำแบบสั่งการ ภาวะผู้นำแบบมุ่งผลสัมฤทธิ์ ภาวะผู้นำแบบมีส่วนร่วม และภาวะผู้นำแบบสนับสนุน

Abstract

The purposes of this research were: 1) to examine the level of administrators’ leadership and administrative effectiveness of secondary schools under the Regional Education Office No.11; 2) to compare administrators’ leadership and administrative effectiveness of secondary schools as perceived by school administrators and teachers with different position, school sizes, and work experience; 3) to investigate the relationship between administrators’ leadership and administrative effectiveness of secondary schools; 4) to study the predictive power of administrators’ leadership and administrative effectiveness of secondary schools; 5) and to establish the guidelines for developing administrators’ leadership and administrative effectiveness of secondary schools. The samples consisted of a total of 360 participants including 122 school administrators and 238 teachers in secondary schools under the Regional Education Office No.11 in the 2017 academic year. The instrument for data collection was a set of questionnaires concerning administrators’ leadership and administrative effectiveness of secondary schools. The statistics used for data analysis were mean, standard deviation, t – test (Independent Samples), F – test (One – Way ANOVA), Pearson Product-Moment Correlation Coefficient and Stepwise Multiple Regression Analysis.

The findings were as follows:

1. The administrators’ leadership and administrative effectiveness of secondary schools, as a whole and each aspect were at a high level.

2. The administrators’ leadership and administrative effectiveness of secondary schools as perceived by school administrators and teachers with different position as a whole were different at a statistical significance of the .01 level.

3. The administrators’ leadership and administrative effectiveness of secondary schools as perceived by school administrators and teachers with different school sizes as a whole were different at a statistical significance of the .01 level.

4. The administrators’ leadership as perceived by school administrators and teachers with different work experience, as a whole were different at a statistical significance of the .05 level. The administrative effectiveness of secondary schools as a whole was different at a statistical significance of the .01 level.

5. The administrators’ leadership and the administrative effectiveness of secondary schools, as a whole had a positive relationship at a statistical significance of the .01 level.

6. The leadership of administrators comprised five aspects were able to predict the administrative effectiveness of secondary schools at the statistical significance of the .01 level comprising participative leadership (X3), transformation leadership (X2), supportive leadership (X6), directive leadership (X5), and achievement leadership (X4). 

The equation could be summarized in raw scores as follows; 

Y’ = 2.187 + 0.388X3 - 0.250 X2 + 0.396X6 + 0.320 X5– 0.333X4

And the predictive equation standardized scores was

Z’ = 0.429 ZX3 - 0.288 ZX2 + 0.507 ZX6 + 0.349 ZX5 – 0.374 ZX4

7. The guidelines for developing the administrative factors affecting the administrative effectiveness of secondary schools involved five aspects: transformation leadership, directive leadership, achievement leadership participative leadership, and supportive leadership.

คำสำคัญ

ปัจจัยทางการบริหาร, ประสิทธิผลการจัดการศึกษาของโรงเรียน

Keyword

Leadership of Administrators, Effectiveness of School Administration

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093