...
...
เผยแพร่: 15 ก.ค. 2562
หน้า: 205-215
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 694
Download: 215
Download PDF
การศึกษาระบบการบริหารจัดการของคุรุสภาในยุคดิจิทัล
A Study on the Administration System of the Teachers' Council of Thailand in the Digital Era
ผู้แต่ง
ไพฑูรย์ สินลารัตน์, ทวีศักดิ์ จินดานุรักษ์, ศุนิสา ทดลา, อโนทัย แทนสวัสดิ์, วาสนา วิสฤตาภา, ธนภัทร จันทร์เจริญ, จินตนา ปรัสพันธ์

บทคัดย่อ

การศึกษาระบบการบริหารจัดการของคุรุสภาในยุคดิจิทัล มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาข้อมูลระบบการบริหารจัดการของคุรุสภาในอดีตถึงปัจจุบัน 2) พัฒนารูปแบบระบบการบริหารจัดการของคุรุสภาในยุคดิจิทัล และ 3) จัดทำข้อเสนอเชิงกลยุทธ์ของการพัฒนาระบบการบริหารจัดการคุรุสภาในยุคดิจิทัล  โดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงปริมาณ  กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วย 1) คณะกรรมการ คณะอนุกรรมการ ผู้ทรงคุณวุฒิ บุคลากรของคุรุสภา อาจารย์มหาวิทยาลัย นักวิชาการ และผู้ที่มีส่วนเกี่ยวข้อง 2) ผู้ประกอบวิชาชีพทางการศึกษา โดยเลือกกลุ่มตัวอย่างแบบเฉพาะเจาะจง (Purposive Sampling) และการสุ่มอย่างง่าย (Simple Random Sampling) ตามลำดับ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แบบวิเคราะห์เอกสาร แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้าง  วิเคราะห์ข้อมูล โดยวิธีการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) การแจกแจงความถี่ (Frequency) ร้อยละ (Percentage) ค่าเฉลี่ย (Mean) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการทดสอบค่าที (t-Test)

ผลการวิจัย พบว่า

1. ระบบการบริหารจัดการของคุรุสภาในอดีตถึงปัจจุบัน แบ่งเป็น 5 ยุค ดังนี้ 1) ยุคยังไม่มีระบบบริหารจัดการที่ชัดเจน (พ.ศ. 2488-2545) 2) ยุคจัดการข้อมูลโดยใช้งานเฉพาะเครื่อง (Stand Alone) (พ.ศ. 2546) 3) ยุคใช้เครือข่าย (Network) (พ.ศ. 2547-2548) 4) ยุคใช้โปรแกรมที่เป็นระบบงานหลัก (พ.ศ. 2549-2557) และ 5) ยุคบริการข้อมูลสารสนเทศ (พ.ศ. 2558-ปัจจุบัน)

2. รูปแบบระบบการบริหารจัดการของคุรุสภาในยุคดิจิทัล มี 4 องค์ประกอบ คือ 1) หลักการ 2) จุดประสงค์ 3) การดำเนินงานซึ่งกล่าวถึงการบริหารจัดการอย่างเป็นขั้นตอนและมีความสัมพันธ์กันของระบบงานหลัก 4 ระบบ ประกอบด้วย 3.1) ระบบบริการผู้รับบริการ 3.2) ระบบบริหารสำนักงาน และ 3.3) ระบบส่งเสริมการประกอบวิชาชีพทางการศึกษา ที่นำไปสู่ระบบการบริหารจัดการของคุรุสภาในยุคดิจิทัล และ 4) การวัดและประเมินผล

3. ข้อเสนอเชิงกลยุทธ์ของการพัฒนาระบบการบริหารจัดการของคุรุสภาในยุคดิจิทัล ประกอบด้วย 1) แผนพัฒนาระบบการบริหารจัดการของคุรุสภาในยุคดิจิทัล ระยะสั้น 1 ปี และระยะยาว 4-5 ปี 2) เทคโนโลยีดิจิทัล ประกอบด้วย คอมพิวเตอร์และเครือข่าย รวมถึงเทคโนโลยีดิจิทัลที่นำมาใช้กับระบบสารสนเทศที่เหมาะสมn3) ผู้บริหารและบุคลากรของสำนักงานเลขาธิการคุรุสภา ควรมีทักษะ ความเข้าใจ และใช้เทคโนโลยีดิจิทัล (Digital literacy) เพื่อการปฏิบัติงานและการทำงานร่วมกันให้มีความทันสมัย ปลอดภัยและมีประสิทธิภาพ 4) ผู้ใช้บริการและบุคคลที่เกี่ยวข้อง โดยคุรุสภาควรพัฒนาช่องทางการประชาสัมพันธ์ให้มีความหลากหลาย ทันสมัยและเข้าถึงผู้ประกอบวิชาชีพครู เพื่อสร้างความเข้าใจในการใช้ระบบของการเข้าถึงบริการต่างๆ ที่นำไปสู่การใช้บริการอย่างมีประสิทธิภาพ 5) ทรัพยากร เป็นส่วนสนับสนุนให้การดำเนินงานเป็นไปอย่างมีประสิทธิภาพและประสิทธิผล ในเรื่องงบประมาณสนับสนุนการดำเนินงานให้เป็นไปตามแผนแม่บทเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร การปรับปรุงและพัฒนาโครงสร้างและระบบการบริหารที่เอื้อต่อการพัฒนาระบบการบริหารจัดการ มีการจัดสรรอัตรากำลังในการปฏิบัติงานอย่างพอเพียงเหมาะสมกับภารกิจของหน่วยงาน และ 6) วิธีการในการบริหารจัดการของสำนักงานเลขาธิการคุรุสภา เป็นแนวทางในการส่งเสริมในการบริหารจัดการเป็นไปอย่างราบรื่น เช่น ปรับปรุงนโยบาย กฎระเบียบ ข้อบังคับ ระเบียบ ประกาศและแนวปฏิบัติให้เหมาะสม ทันสมัย มีความคล่องตัว สอดคล้องกับการดำเนินงานไปสู่คุรุสภายุคดิจิทัล

Abstract

This research title is the study the Management of Administrative Systems of Teachers Council in the Digital Age. The objectives of this research were aimed; 1) To study about the data of the Management of Administrative System of Teachers Council from the past to present, 2) To develop the models of the development of the Management of Administrative System of Teachers Council in the Digital Age and 3) To create the proposal of the strategy of the development of the Management of Administrative System of Teachers Council in the Digital Age. The population is the 1) committee, subcommittee, professional, teachers of the Teachers Council, university professors, academic workers, and the group of the related persons under standard of the research is Stratified Random Sampling, select the samples by Purposive Sampling. 2) the educators select sample by Simple Random Sampling. The research instruments are document analyzer, questionnaire, and structured-interview questions. Analyze data by content analysis, frequency distribution, percentage, mean, and Standard Deviation.

The results of the research were as followed:

1. The Information Management of Administrative System of Teachers Council from the past to present found that the condition of the Management of Administrative System of Teachers Council has 5 ages which are 1) The Age of unclear the Management of Administrative System (1945) 2) The Age of Information management using Stand Alone (2003) 3) The Age of using Network (2004-2005) 4) The Age of using Program of primary work (2005-2014) , and 5) The Age of Information Service (2015-Present).

2. The models of the development of the Management of Administrative System of Teachers Council in the Digital Age has 4 components: 1) The Principal 2) The Objectives 3) The Operations which mentioned about the systematic of the Management of Administration and related to the 3 systems of primary work composed of the 3.1) service system of service recipients, 3.2) the system of office services, and 3.3) the system of professional promotion which leaded to Management System of The Teachers Council in the Digital Age, and 4) Measurement and Evaluation.

3. The proposal of strategies of the development of the Management of Administrative System of Teachers Council in the Digital Age are consisted of 1) A development plan of Management System of The Teachers Council in the Digital Age for a short period: 1 year, and for a long period : 4-5 years. 2) The Digital Technology consisted of computers and network included digital technology used in the proper information service for the benefits to the operators, administrators, service recipients, and relevant persons. 3) The Administrators and the personnel of the Secretariat of the Teachers Council of Thailand have to get skills, understanding, and Digital Literacy for the modern, safe, and efficiency operations and collaborative work. 4) The service recipients and the related person whom the Teachers Council should develop various public relation channel, up to date and access to professional teachers to build understanding of access the system which leads to efficient use of the service. 5) The Resources which leads to efficient and effective of the Operations such as budget to support the operations to follow the master plan of information and communication technology. The improvement and development of the structure and the system of administration that facilitate the development of management system, the sufficient capacity is allocated to the work properly of the agency, and 6) The method of the Management of Administration for the Secretariat of the Teachers Council of Thailand such as updated policy, rules, regulations, order, announcement and proper guidelines, modern, fluent, consistent with the operation to the Teachers Council in Digital Age. The appointments of a person responsible for creating a data update mechanism to comply with new technologies and the needs of the transition.

คำสำคัญ

การบริหารจัดการ, คุรุสภาในยุคดิจิทัล

Keyword

The Management of Administrative System, Teachers Council in the Digital Age

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093