บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ประเมินโครงการส่งเสริมสหกรณ์ตามพระราชดำริสมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี ในโรงเรียนตำรวจตระเวนชายแดน สังกัดกองกำกับการตำรวจตระเวนชายแดนที่ 13 และ 2) ศึกษาแนวทางพัฒนาการดำเนินงานโครงการส่งเสริมสหกรณ์ตามพระราชดำริ สมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี ในโรงเรียนตำรวจตระเวนชายแดน สังกัดกองกำกับการตำรวจตระเวนชายแดนที่ 13 ผู้ให้ข้อมูลในการวิจัยครั้งนี้มี 2 กลุ่ม กลุ่มที่ 1 เป็นกลุ่มที่ตอบแบบสอบถาม ประกอบด้วย ผู้บริหาร ครูผู้สอน และนักเรียน จำนวน 166 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง กลุ่มที่ 2 เป็นกลุ่มที่ตอบแบบสัมภาษณ์ คือ ประธานกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำนวน 15 คน ได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจง เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลได้แก่ แบบสอบถาม และแบบสัมภาษณ์กึ่งโครงสร้างที่สร้างขึ้นโดยผู้วิจัย โดยแบบสอบถามมีค่าความตรงเชิงเนื้อหาระหว่าง 0.67 – 1.00 และค่าความเที่ยงเท่ากับ 0.98 และ 0.96 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัย พบว่า
1. โครงการส่งเสริมสหกรณ์ตามพระราชดำริสมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี ในโรงเรียนตำรวจตระเวนชายแดน สังกัดกองกำกับการตำรวจตระเวนชายแดนที่ 13 มีการดำเนินงานโดยภาพรวม อยู่ในระดับมาก เรียงตามลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปหาน้อย ได้แก่ ด้านบริบท ด้านกระบวนการ ด้านผลผลิต และด้านปัจจัยเบื้องต้น
2. แนวทางการพัฒนาการดำเนินงานโครงการส่งเสริมสหกรณ์ตามพระราชดำริสมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี ในโรงเรียนตำรวจตระเวนชายแดน สังกัดกองกำกับการตำรวจตระเวนชายแดนที่ 13 สรุปได้ว่า โรงเรียนควรประชาสัมพันธ์เกี่ยวกับผลประโยชน์ที่จะได้รับจากการเข้าร่วมเป็นสมาชิกโครงการ เปิดโอกาสให้ชุมชนซื้อสินค้า และนำสินค้ามาจำหน่ายในสหกรณ์ร้านค้าของโรงเรียน ควรขอรับการสนับสนุนงบประมาณเพิ่มเติมจากหน่วยงานทั้งภาครัฐและเอกชน ควรสร้างอาชีพให้ชุมชนด้วยการสอนวิธีการผลิตและแปรรูปอาหารให้มีคุณภาพ และควรส่งเสริมให้คณะกรรมการสหกรณ์โรงเรียนทำงานอย่างเป็นระบบ ตลอดจนควรขอความร่วมมือจากหน่วยงานที่เกี่ยวข้องมาให้ความรู้เรื่องการวางแผนธุรกิจเบื้องต้น รวมทั้งควรมีการแลกเปลี่ยนเรียนรู้กับโรงเรียนต้นแบบด้านสหกรณ์ เพื่อนำมาพัฒนาสหกรณ์ของนักเรียน
Abstract
The objectives of this research were to: 1) evaluate the cooperative promotion project initiated by Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirindhorn in border patrol police schools under jurisdiction of Border Patrol Police Sub–division 13; and 2) study the guidelines for developing the implementation of the cooperative promotion project initiated by Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirindhorn in border patrol police schools under jurisdiction of Border Patrol Police Sub–division 13. The research informants divided into 2 groups. The first group was the questionnaire respondents, derived by purposive sampling consisting of 166 administrators, teachers and students. The second group was the interview respondents, derived by purposive sampling consisting of 15 chairmen of basic educational institution committee. The research instruments ware a questionnaire and a semi-structured interview form, developed by the researcher with IOC content validity between 0.67 – 1.00, and internal consistency reliability coefficients of 0.98 and 0.96. Data ware analyzed with frequency, percentage, mean, standard deviation and content analysis.
The findings of this research were as follows:
1. Overall, the implementation of the cooperative promotion project initiated by Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirindhorn in border patrol police schools under jurisdiction of Border Patrol Police Sub–division 13 was at a high level. These aspects, ranked from the highest to the lowest, were context, process, product and input.
2. The guidelines for developing the implementation of the cooperative promotion project initiated by Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirindhorn in border patrol police schools under jurisdiction of Border Patrol Police Sub–division 13 were schools should: create public relation on profits of project membership; give the community opportunities to buy and sell goods in schools’ cooperative shops; ask for budget support from public and private sectors; develop careers in community by providing training to produce and preserve quality food; promote system working of school cooperative committee; ask relevant sectors for training basic business planning; and exchange knowledge about cooperative development with schools of best practice in cooperative implementation.
คำสำคัญ
โครงการส่งเสริมสหกรณ์, โครงการตามพระราชดำริสมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารีKeyword
cooperative promotion project, project initiated by Her Royal Highness Princess Maha Chakri Sirindhorn, border patrol police schoolกำลังออนไลน์: 32
วันนี้: 378
เมื่อวานนี้: 1,728
จำนวนครั้งการเข้าชม: 63,383
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร
ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์
โทร: 0-4297-0093