...
...
เผยแพร่: 9 ก.ค. 2562
หน้า: 115-126
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 597
Download: 209
Download PDF
ปัจจัยการบริหารที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียนสังกัด สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสกลนคร เขต 23
Administrative Factors Affecting the Effectiveness of Schools under the Office of Secondary Educational Service Area 23
ผู้แต่ง
เมรินทกาล พัฒนทรัพย์พิศาล, วัฒนา สุวรรณไตรย์, ระภีพรรณ ร้อยพิลา

บทคัดย่อ

การวิจัยนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ ศึกษาระดับปัจจัยการบริหาร และประสิทธิผลของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสกลนคร เขต 23, เปรียบเทียบปัจจัยการบริหารและประสิทธิผลของโรงเรียน ตามความคิดเห็นของผู้บริหารและครูผู้สอนจำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง ขนาดของโรงเรียนและประสบการณ์ในการปฏิบัติงานหรือการดำรงตำแหน่ง, ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยการบริหารและประสิทธิผลของโรงเรียน หาอำนาจพยากรณ์ของปัจจัยการบริหารที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียน และหาแนวทางการพัฒนาปัจจัยการบริหารที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียน กลุ่มตัวอย่างได้แก่ ผู้บริหารโรงเรียน ครูผู้สอน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาสกลนครเขต 23 ปีการศึกษา 2559 จำนวน 330 คน จำแนกเป็นผู้บริหาร 130 คน ครูผู้สอน 200 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล เป็นแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าการวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบจำแนกทางเดียว ค่าความสัมพันธ์อย่างง่ายของเพียร์สันและการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณทีละขั้นตอน 

ผลการวิจัย พบว่า

1. ปัจจัยการบริหารของโรงเรียน โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก

2. ประสิทธิผลของโรงเรียน โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก

3. ปัจจัยการบริหารของโรงเรียน ตามความคิดเห็นของผู้บริหารและครูผู้สอน โดยรวม มีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

4. ปัจจัยการบริหารของโรงเรียน ตามความคิดเห็นของผู้บริหารและครูผู้สอนจำแนกตามขนาดของโรงเรียน โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

5.  ปัจจัยการบริหารของโรงเรียน ตามความคิดเห็นของผู้บริหารและครูผู้สอน จำแนกตามประสบการณ์ในการปฏิบัติงานหรือการดำรงตำแหน่ง โดยรวมไม่แตกต่างกัน

6. ประสิทธิผลของโรงเรียน ตามความคิดเห็นของผู้บริหารและครูผู้สอน จำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง จำแนกตามประสบการณ์ในการปฏิบัติงานหรือการดำรงตำแหน่งโดยรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน

7. ประสิทธิผลของโรงเรียน ตามความคิดเห็นของผู้บริหารและครูผู้สอนจำแนกตามขนาดของโรงเรียน โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

8. ปัจจัยทางการบริหารกับประสิทธิผลของโรงเรียนโดยรวมมีความสัมพันธ์ทางบวก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01และสัมพันธ์กันอยู่ในระดับมาก

9. ปัจจัยการบริหารของโรงเรียน จำนวน 6 ปัจจัย ที่สามารถพยากรณ์ประสิทธิผลของโรงเรียน ได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05

10. แนวทางพัฒนาปัจจัยการบริหารที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียน เสนอแนะไว้ 6 ปัจจัย ประกอบด้วย นโยบายสู่การปฏิบัติ กระบวนการบริหาร บุคลากร งบประมาณและทรัพยากรเพื่อการบริหาร เทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อการบริหารและบรรยากาศและวัฒนธรรมองค์การ

Abstract

The purposes of this research were to: examine the level of administrative factors and the effectiveness of schools under the Office of Secondary Educational Service Area 23; compare the administrative factors and school effectiveness as perceived by school administrators and teachers with different working position, school sizes and work or position experience; investigate the relationship between the administrative factors and school effectiveness; find out the predictive power of administrative factors affecting school effectiveness; and establish the guidelines for developing administrative factors affecting school effectiveness.

The sample consisted of a total of 330 participants including 130 school administrators and 200 teachers in the schools under the Office of Secondary Educational Service Area 23 in the 2016 academic year. The instrument for data collection was a set of questionnaires. The statistics used for data analysis were mean, standard deviation, F-test (One – Way ANOVA), Pearson's Product Moment Correlation, and Stepwise Multiple Regression Analysis.

The findings were as follows:

1. The school administrative factors, as a whole and each aspect were at a high level.

2. The school effectiveness, as a whole and each aspect were at a high level.

3. The school administrative factors as perceived by administrators and teachers, as a whole were different with a statistical significance at the .01 level.

4. The school administrative factors as perceived by administrators and teachers from different school sizes, as a whole were different at a statistical significance of .01 level.   

5. The school administrative factors as perceived by administrators and teachers with different work or position experience, as a whole were not different.

6. The school effectiveness as perceived by administrators and teachers with different working position and work or position experience, as a whole and each aspect were not different.

7. The school effectiveness as perceived by administrators and teachers with different school sizes, as a whole was different at a statistical significance of .01 level. 

8. Administrative factors and school effectiveness, as a whole had a high level of positive relationship at the statistical significance of .01 level.

9. The school administrative factors comprised six aspects which were able to predict school effectiveness at the statistical significance of .05 level.

10. The guidelines for developing administrative factors affecting the school Effectiveness involved six aspects: policy implementation (factor no. 1) administrative process (factor no. 4) Personnel (factor no. 5) budget and resources for administration (factor no. 6) information technology for administration (factor no. 7) atmosphere and organizational culture (factor no. 8).

คำสำคัญ

ปัจจัยการบริหาร, ประสิทธิผลของโรงเรียน

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093