...
...
เผยแพร่: 31 มี.ค. 2567
หน้า: 72-81
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 233
Download: 95
Download PDF
การบริหารงานตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 2
Administration According to Principles of Good Governance of School Administrators Affecting Teachers’ Motivation in Performance Under Kalasin Primary Educational Service Area Office 2
ผู้แต่ง
ทิณวัตร ภูพานเพ็ชร, หทัย น้อยสมบัติ
Author
Thinnawat Phoophanphet, Hatai Noisombut

บทคัดย่อ

การวิจัยในครั้งนี้มีความมุ่งหมายการวิจัยเพื่อ 1) ศึกษาการบริหารงานตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหารสถานศึกษา 2) ศึกษาแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู 3) ศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างการบริหารงานตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหารสถานศึกษากับแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู และ 4) ศึกษาการบริหารงานตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 2 กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา และครู สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 2 ปีการศึกษา 2564 จำนวน 322 คน จำแนกเป็น ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 23 คน และ ครู จำนวน 299 คน เป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ มีค่าความเชื่อมั่น โดยหาค่าสัมประสิทธิ์แอลฟาของครอนบาค การบริหารงานตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหารสถานศึกษา เท่ากับ 0.891 และแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู เท่ากับ 0.924 วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน และการถดถอยพหุคูณแบบมีขั้นตอน ผลการวิจัยพบว่า 1. การบริหารงานตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 2 โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 2. แรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 2 โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก 3. ความสัมพันธ์ระหว่างการบริหารงานตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหารสถานศึกษากับแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 2 มีความสัมพันธ์กันทางบวกในระดับสูงมาก (rxy = .916) อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 4. การบริหารงานตามหลักธรรมาภิบาลของผู้บริหารสถานศึกษา ด้านหลักความรับผิดชอบ (X5) ด้านหลักความคุ้มค่า (X6) ด้านหลักการมีส่วนร่วม (X4) ด้านหลักความโปร่งใส (X3) และด้านหลักนิติธรรม (X1) ส่งผลต่อแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 2 โดยตัวแปรทั้งห้าร่วมกันพยากรณ์ความแปรปรวนของแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 2 ได้ร้อยละ 84.90 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 เขียนเป็นสมการพยากรณ์ได้ดังนี้ สมการพยากรณ์ในรูปคะแนนดิบ Y´ = .365 + .245X5 + .219X6 + .179X4 + .169X3+ .091Xสมการพยากรณ์ในรูปคะแนนมาตรฐาน  Z´y = .286ZX5 + .250ZX6 + .222ZX4 + .185ZX3+ .110ZX1

Abstract

The objectives of the research were to 1) study the administration in according to principles of good governance of school administrators, 2) study teachers’ motivation in performance, 3) study the relationship between the administration according to principles of good governance of school administrators and teacher's motivation, and 4) study the administration according to principles of good governance of the school administrators affecting teachers’ motivation in performance under Kalasin Primary Educational Service Area Office 2.  The samples consisted of 322 school administrators and teachers under Kalasin Primary Educational Service Area Office 2, classified into 23 school administrators and 299 teachers. The research tool used for data collection was a five rating scales questionnaire with reliabilities of Cronbach’s alpha coefficient were administration according to the principles of good governance of school administrators = 0.891 and teacher's motivation = 0.924. The statistics used to analyze the data were percentage, mean, and standard deviation. The statistics used to test the hypothesis were Pearson's Product Moment Correlation Coefficient and Stepwise Multiple Regression.  The results showed that 1. Administration in accordance with principles of good governance of school administrators under Kalasin Primary Educational Service Area Office 2 overall and each aspect were at high levels.  2. Teacher's performance motivation under the Kalasin Primary Educational Service Area Office 2 overall and each aspect were at high levels. 3. The relationship between the administration according to the good governance of the school administrators and the teacher's motivation under the Kalasin Primary Educational Service Area Office 2 was very high positive correlation (rxy = .916) with statistically significant at the .01 level.  4. Administration in accordance with principles of good governance of school administrators namely principle of responsibility (X5), principle of value (X6), principle of participation (X4), principle of transparency (X3), and the rule of law (X1) affecting teachers’ motivation in performance under Kalasin Primary Educational Service Area Office 2. The five variables together predicted the variance of teacher performance motivation under Kalasin Elementary Education Service Area Office 2. It could predict 84.90% at the .01 level of significance. The prediction equations could be written as follow: The regressive equation in the form of raw score (Unstandardized Score) Y´ = .365 + .245X5 + .219X6 + .179X4 + .169X3+ .091X1 The regressive equation in the form of standard score (Standardized Score) Z´y = .286ZX5 + .250ZX6 + .222ZX4 + .185ZX3+ .110ZX1

คำสำคัญ

การบริหารงานตามหลักธรรมาภิบาล, แรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครู, สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาฬสินธุ์ เขต 2

Keyword

Administration according to principles of good governance, Teachers’ motivation in performance, Kalasin Primary Educational Service Area Office 2

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093