บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายการวิจัยเพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบของชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียน 2) สร้างรูปแบบชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียน 3) ศึกษาผลการใช้รูปแบบชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียน และ 4) ประเมินรูปแบบชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียนโดยวิธีวิจัยมี 4 ขั้นตอน ดังนี้ ขั้นตอนที่ 1 การศึกษาองค์ประกอบของชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียน ขั้นตอนที่ 2 การสร้างรูปแบบชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียน ขั้นตอนที่ 3 การศึกษาผลการใช้รูปแบบชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียน และขั้นตอนที่ 4 การประเมินรูปแบบชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียน ประชากร ได้แก่ ครูผู้สอน จำนวน 28 คน นักเรียน จำนวน 451 คน รวมทั้งสิ้น จำนวน 479 คน เครื่องมือที่ใช้ จำนวน 5 ฉบับ ได้แก่ 1) แบบสัมภาษณ์ เรื่อง องค์ประกอบชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียน 2) แบบตรวจสอบความเหมาะสมของรูปแบบชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียน 3) แบบประเมินคุณลักษณะความเป็นคนดีตามอัตลักษณ์ของนักเรียน 4) แบบบันทึกคุณลักษณะ อันพึงประสงค์ 8 ประการตามหลักสูตรแกนกลางขั้นพื้นฐานของนักเรียน 5) แบบประเมินรูปแบบชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียนมีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ .96 ผลการวิจัย พบว่า 1. องค์ประกอบของชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียนมี 7 องค์ประกอบ ได้แก่ การมีวิสัยทัศน์ร่วม การมีภาวะผู้นำร่วม ชุมชนกัลยาณมิตร การเรียนรู้และพัฒนาวิชาชีพการทำงานร่วมกันของทีม การสะท้อนผลและการประเมิน เงื่อนไขการสนับสนุน 2. รูปแบบชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียนมี 6 องค์ประกอบ ได้แก่ 1) หลักการ 2) จุดมุ่งหมาย 3) องค์ประกอบชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ 4) การวัดและประเมินผล 5) ผลลัพธ์ 6) ปัจจัยแห่งความสำเร็จ 3. ผลการใช้รูปแบบชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียนโรงเรียนวัดทัพหมัน พบว่า (1) ผลการประเมินคุณลักษณะความเป็นคนดีตามอัตลักษณ์ของนักเรียนอยู่ในระดับมาก (2) ผลการประเมินคุณลักษณะอันพึงประสงค์ของนักเรียนตามหลักสูตรสถานศึกษาเพิ่มขึ้นทุกระดับชั้น 4. ผลการประเมินรูปแบบชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพเพื่อพัฒนาคุณลักษณะความเป็นคนดีของนักเรียนโรงเรียนวัดทัพหมัน โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า ทุกด้านอยู่ในระดับมากที่สุด
Abstract
The purposes of this research were to: 1) study the components of the professional learning community for develop students’ good person characteristics 2) to create the professional learning community model for students’ good person characteristics 3) study of the implementation of the professional learning community model to develop the student's good character characteristics, and 4) evaluate of the professional learning community model for develop the student's good character attributes. The research methodology consisted of 4 steps were as follows: (1) the study of the components of the professional learning community for develop students’ good person characteristics 2) the create of the professional learning community model for develop students’ good person characteristics 3) the study of the implementation of the professional learning community model for develop student's good character characteristics, and 4) the evaluate of the professional learning community model for develop student's good character characteristics. The population consisted of 28 teachers, 451 students, a total of 479 students. The tools used were 5 issues: 1) an interview form on the topic of community components of professional learning to develop students’ good person characteristics 2) A form to check the suitability of the community model of vocational learning to develop 3) Assessment form on the characteristics of a good person according to the student's identity. 4) attribute record form Eight desirable things according to the basic core curriculum of students (5) Assessment form of the community of vocational learning to develop the students’ good person characteristics, the reliability was .96. The research findings were as followed: 1. The components of the professional learning community for develop students’ good person characteristics consisted of 7 factors: shared vision, shared leadership, caring community, professional learning and development, collaborative teamwork, reflective dialogue and assessment supportive conditions. 2. The professional learning community model for develop students’ good person characteristics consisted of 6 factors: 1) principles 2) objectives 3) components of the professional learning community 4) measurement and evaluation 5) outcomes 6) critical success factors. 3. The implement results of the professional learning community for develop students’ good person characteristics of Wadthupman school found that 1) the results of the assessment of the students’ good person characteristics according to the student's identity were the high level 2) The results of the assessment of desirable characteristics of students according to the curriculum of educational institutions increased all levels. 4. The results of the evaluate of the professional learning community for develop students’ good person characteristics of Wadthupman school overall, at the highest level when considering each aspect, it was found that all aspects were at the highest level.
คำสำคัญ
ชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ, คุณลักษณะความเป็นคนดีKeyword
Professional Learning Community, Good Person Characteristicsกำลังออนไลน์: 51
วันนี้: 1,072
เมื่อวานนี้: 1,740
จำนวนครั้งการเข้าชม: 56,271
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร
ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์
โทร: 0-4297-0093