...
...
เผยแพร่: 1 ก.ย. 2564
หน้า: 339-349
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 335
Download: 211
Download PDF
การพัฒนาเครือข่ายครูเพื่อพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ด้วยกระบวนการ 1ก4ส ของนักเรียน ในกลุ่มเครือข่ายที่ 12 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเพชรบุรี เขต 1
The Teacher’s Network Development using the 1A4S Process for Develop Students’ Analytical Thinking Skill of 12th group Under The Phetchaburi Primary Education Service Area Office 1
ผู้แต่ง
นิติพงศ์ งิ้วทอง, รองศาสตราจารย์ ดร.กาญจนา บุญส่ง
Author
Nitipong Ngiwthong, Assoc. Prof. Dr.Kanchana Boonsong

บทคัดย่อ

การพัฒนาคุณภาพการศึกษาของสถานศึกษาจำเป็นต้องอาศัยความร่วมมือซึ่งกันและกันของทุกภาคส่วนที่เกี่ยวข้องโดยยึดหลักการพัฒนาเครือข่าย แต่สถานศึกษาโดยส่วนมากยังไม่ให้ความสำคัญกับประเด็นดังกล่าว ดังนั้นผู้วิจัยจึงสนใจวิจัยเรื่องนี้ โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาเครือข่ายครูเพื่อพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ด้วยกระบวนการ 1ก4ส ของนักเรียน และ 2) ศึกษาผลการพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนในกลุ่มเครือข่ายที่ 12 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเพชรบุรี เขต 1 วิธีการดำเนินการวิจัยมี 5 ขั้นตอน คือ 1) ศึกษาแนวคิดที่เกี่ยวข้อง 2) พัฒนาและหาคุณภาพของนวัตกรรมและเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย 3) พัฒนาเครือข่ายครู 4) ขับเคลื่อนเครือข่ายครูด้วยนวัตกรรม และ 5) แลกเปลี่ยนเรียนรู้ครูในโรงเรียนเครือข่าย กลุ่มเป้าหมาย ได้แก่ ครูผู้สอนวิชาคณิตศาสตร์ในระดับชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในกลุ่มเครือข่ายที่ 12 จำนวน 7 คน และนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ปีการศึกษา 2563 จำนวน 82 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย 1) คู่มือการพัฒนาเครือข่ายครูเพื่อพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ด้วยกระบวนการ 1ก4ส ฯ มีค่าความสอดคล้องอยู่ระหว่าง 0.80 – 1.00  2) แบบสอบถามสภาพปัจจุบันและความต้องการของครูในการพัฒนาเครือข่ายครูฯ มีค่าความสอดคล้องอยู่ระหว่าง 0.80 – 1.00 3) แบบทดสอบวัดทักษะการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 มีค่าความยากง่าย (p) อยู่ระหว่าง 0.43-0.70 ค่าอำนาจจำแนก (r) อยู่ระหว่าง 0.20-0.60 และมีค่าความเชื่อมั่นของแบบทดสอบทั้งฉบับ เท่ากับ 0.845 และ 4) ประเด็นการสนทนากลุ่มมีค่าความสอดคล้องอยู่ระหว่าง 0.80 – 1.00 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สำหรับข้อมูลเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์เชิงเนื้อหา

ผลการวิจัย พบว่า

1. การพัฒนาเครือข่ายครูเพื่อพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ด้วยกระบวนการ 1ก4ส มีกระบวนการในการดำเนินงาน 6 ขั้นตอน ประกอบด้วย 1) ขั้นตระหนักถึงความจำเป็นในการสร้างเครือข่าย 2) ขั้นประสานหน่วยงานเครือข่าย 3) ขั้นสร้างพันธสัญญาร่วมกัน 4) ขั้นร่วมกันวางแผนและการพัฒนาเครือข่าย 5) ขั้นเรียนรู้ร่วมกันและขยายผลและ 6) ขั้นติดตามผลและประเมินผล หลังจากการดำเนินงาน พบว่า เครือข่ายที่เกิดขึ้นมีลักษะเป็นเครือข่ายแบบทุกช่องสัญญาณ (All - channel) ครูในเครือข่ายทุกคนสามารถติดต่อสื่อสารกัน เกิดการทำงานร่วมกันในการพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนได้อย่างมีประสิทธิภาพ

2. การพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ในกลุ่มเครือข่ายที่ 12 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเพชรบุรี เขต 1 ใช้กระบวนการ 1ก4ส มี 5 ขั้นตอน ประกอบด้วย 1) ขั้นกระตุ้นความสนใจ 2) ขั้นเสริมสร้างกระบวนการคิด 3) ขั้นสู่การปฏิบัติ 4) ขั้นสะท้อนความคิด และ 5) ขั้นสรุปและประเมินผล ผลการพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ พบว่า นักเรียนมีทักษะการคิดวิเคราะห์หลังเรียนอยู่ในระดับดีมาก ซึ่งสูงกว่าก่อนเรียน และมีร้อยละของความก้าวหน้าเท่ากับ 37.74

ข้อค้นพบจากการวิจัยครั้งนี้ แสดงให้เห็นว่า การพัฒนาเครือข่ายครูเพื่อพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ด้วยกระบวนการ 1ก4ส ทำให้ครูผู้สอนได้มีโอกาสทำงานร่วมกันในการพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ของนักเรียนดังนั้นผู้บริหารสถานศึกษาควรมีการส่งเสริมและติดตามการทำงานของเครือข่ายครูอย่างต่อเนื่อง

Abstract

The improvements of the educational quality of educational institutions required the cooperation of all related sectors by adhering to the principles of network development. However, most educational institutions still did not give importance to this issue. Therefore, the researcher was interested in researching this subject with the objective 1) To develop a network of teachers to develop students' analytical thinking skills with the 1A4S process. 2) To study the results of the development of analytical thinking skills of students in the network group 12 under the Phetchaburi Primary Educational Service Office Area 1. There were 5 steps to the research method: 1) Study related concepts. 2) Develop and find the quality of innovations and research instruments. 3) Develop a network of teachers. 4) Drive the teacher network through innovation. 5) Exchange of knowledge for teachers in network schools. The target groups were 7 math teachers in grade 6 in the network 12 and 82 students in grade 6 of academic year 2020. The research instruments included 1) Teacher Network Development Manual for Developing Analytical Thinking Skills with the 1A4S process had a corresponding value between 0.80 - 1.00. 2) The current condition questionnaire and teachers' needs for the development of the teacher network had a consistency value between 0.80 - 1.00.  3) The analytical thinking skills test of Grade 6 students had difficulty (p) between 0.43-0.70, discriminant power (r) between 0.20-0.60, and had the confidence of the whole test as 0.845. 4) The point of group discussion consisted of the value between 0.80 - 1.00. The statistics used for data analysis were percentage, mean, and standard deviation. The qualitative data used content analysis.

The research results were found as follows:

1. Development of a network of teachers to develop analytical thinking skills through 1A4S process has a 6-step process, consisting of 1) The step of realization of the need for networking. 2) The step of coordination with network agencies. 3) The step of creating a commitment together. 4) The step of mutual planning and network development. 5) The step of learning together and expanding. 6) The step of follow-up and evaluation.  After operation, it was found that the network formed was an all-channel network. All teachers in the network can communicate and work together to develop students' analytical thinking skills effectively.

2. Development of analytical thinking skills of Grade 6 students in network 12, under the Phetchaburi Primary Educational Service Office Area 1 by using the 1A4S process had 5 steps as follows: 1) the step of interesting, 2) the step to strengthen the thinking process, 3) the step of action, 4) the step of reflection, and 5) the step of summary and evaluation. The results of developing analytical thinking skills showed that students had very good post-study analytical thinking skills which was higher than before and had 37.74% of progress. 

The findings from this research show that by developing a network of teachers to develop analytical thinking skills through the 1A4S process, teachers had the opportunity to work together to develop students' analytical thinking skills. Therefore, school administrators should continually promote and monitor the work of the teacher network

คำสำคัญ

การพัฒนาเครือข่าย, กระบวนการ 1ก4ส, ทักษะการคิดวิเคราะห์

Keyword

network development, 1A4S process, analytical thinking skills

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093