บทคัดย่อ
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาบทบาทในการส่งเสริมพัฒนาการของเด็กปฐมวัย และเพื่อเปรียบเทียบบทบาทในการส่งเสริมพัฒนาการของเด็กปฐมวัยของผู้ปกครองโรงเรียนอนุบาลเทศบาลอ้อมน้อย ๒ ตามความคิดเห็นของผู้ปกครองโดยจำแนกตามระดับการศึกษาของผู้ปกครอง
ประชากรที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้คือผู้ปกครองนักเรียนผู้ปกครองโรงเรียนอนุบาลเทศบาลอ้อมน้อย ๒ 66 คน เครื่องมือที่ใช้ในเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามแบบมาตรประมาณค่าที่ผู้ศึกษาสร้างขึ้นมีค่าดัชนีความสอดคล้องแต่ละข้อคำถามที่ 1.00 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลประกอบด้วย ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว
ผลการวิจัย พบว่า
โดยภาพรวมมีการปฏิบัติอยู่ในระดับปานกลางโดยมีด้านการจัดกิจกรรมสถานศึกษาร่วมกับชุมชนและท้องถิ่นด้านร่วมกิจกรรมศาสนา ประเพณี และวัฒนธรรมอยู่ในระดับมากยกเว้นด้านการสร้างสัมพันธภาพที่ดีระหว่างโรงเรียนกับชุมชนด้านการจัดตั้งเครือข่ายผู้ปกครองและศิษย์เก่า และ ด้านการประชาสัมพันธ์เผยแพร่กิจกรรม ผลงานของสถานศึกษาอยู่ในระดับปานกลางและผลการศึกษาเปรียบเทียบ พบว่า ผู้ปกครองที่มีระดับการศึกษาต่างกันเห็นว่าสถานศึกษาการมีปฏิบัติตามบทบาทในการส่งเสริมพัฒนาการของเด็กปฐมวัยของผู้ปกครอง ไม่แตกต่างกัน
Abstract
This study aimed to study the role in promoting the development of early childhood. And to compare roles in promoting development of early childhood among parents Tessaban Omnoi School 2 according to parents'opinions and classified by parents' educational level
The population used in this study was 66 parents, students, parents of Tessaban Omnoi School 2. The instrument used to collect the data was an estimation questionnaire that the study participants created with a conformity index of each question, question 1.00. The statistics used for data analysis included percentage, mean, standard deviation and one-way analysis of variance. This study aimed to study the role in promoting the development of early childhood. And to compare roles in promoting development of early childhood among parents Tessaban Omnoi School 2 according to parents' opinions and classified by parents' educational level
The population used in this study was 66 parents, students, parents of Tessaban Omnoi School 2. The instrument used to collect the data was an estimation questionnaire that the study participants created with a conformity index of each question, question 1.00. The statistics used for data analysis included percentage, mean, standard deviation and one-way analysis of variance. The results of the research found that overall, the practice was at a moderate level, with the organization of school activities in conjunction with the community and local communities, in participating in religious, traditional and cultural activities at a high level, except for building a good relationship between the school and the community. In establishing a network of parents and alumni and Public relations activities The performance of educational institutions was at a moderate level, and the comparative study found that parents with different educational levels viewed that educational institutions had a role in promoting the development of the parents' early childhood No different
คำสำคัญ
บทบาท, การส่งเสริมพัฒนาการKeyword
Roles, development promotionกำลังออนไลน์: 58
วันนี้: 1,753
เมื่อวานนี้: 1,740
จำนวนครั้งการเข้าชม: 56,952
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร
ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์
โทร: 0-4297-0093