...
...
เผยแพร่: 28 มิ.ย. 2563
หน้า: 350-362
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 417
Download: 196
Download PDF
สภาพและปัญหาการดำเนินงานพัสดุผ่านระบบสารสนเทศของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบึงกาฬ
Conditions and Problems of Procurement Operation through Information System in Schools Under Bueng Kan Primary Educational Service Area Office
ผู้แต่ง
ชุติมา สรรพโส, สายันต์ บุญใบ, วีระวัฒน์ ดวงใจ
Author
Chutima Suppaso, Sayan Boonbai, Weerawat Duangjai

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาและเปรียบเทียบสภาพและปัญหาการดำเนินงานพัสดุผ่านระบบสารสนเทศของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบึงกาฬตามความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียน หัวหน้าเจ้าหน้าที่พัสดุและเจ้าหน้าที่พัสดุที่มีเพศต่างกัน สถานภาพการดำรงตำแหน่งต่างกัน ประสบการณ์การทำงานต่างกันและขนาดของโรงเรียนต่างกัน และศึกษาแนวทางการพัฒนาการดำเนินงานพัสดุผ่านระบบสารสนเทศของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบึงกาฬ ประชากรที่ใช้ในการวิจัย คือ ผู้บริหารโรงเรียนหัวหน้าเจ้าหน้าที่พัสดุ และเจ้าหน้าที่พัสดุปีการศึกษา 2559 จำนวน 645คนกลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย คือ ผู้บริหารโรงเรียน หัวหน้าเจ้าหน้าที่พัสดุ และเจ้าหน้าที่พัสดุปีการศึกษา 2559 จำนวน 246 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลครั้งนี้เป็นแบบสอบถาม แบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าคะแนนเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบที(t-test) ชนิด independent Samples และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว (One–Way ANOVA)

ผลการวิจัย พบว่า

1. สภาพการดำเนินงานพัสดุผ่านระบบสารสนเทศของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบึงกาฬตามความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียนหัวหน้าเจ้าหน้าที่พัสดุและเจ้าหน้าที่พัสดุโดยรวมอยู่ในระดับมาก ส่วนปัญหาปฏิบัติงานพัสดุผ่านระบบสารสนเทศของโรงเรียนโดยรวมอยู่ในระดับน้อย

2. สภาพและปัญหาการดำเนินงานพัสดุผ่านระบบสารสนเทศของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบึงกาฬตามความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียน หัวหน้าเจ้าหน้าที่พัสดุและเจ้าหน้าที่พัสดุจำแนกตามเพศ โดยรวมไม่แตกต่างกัน

3. สภาพและปัญหาการดำเนินงานพัสดุผ่านระบบสารสนเทศของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบึงกาฬตามความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียน หัวหน้าเจ้าหน้าที่พัสดุ และเจ้าหน้าที่พัสดุจำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง โดยรวมไม่แตกต่างกัน

4. สภาพและปัญหาการดำเนินงานพัสดุผ่านระบบสารสนเทศของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบึงกาฬตามความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียน หัวหน้าเจ้าหน้าที่พัสดุและเจ้าหน้าที่พัสดุจำแนกตามประสบการณ์การทำงาน โดยรวมไม่แตกต่างกัน

5. แนวทางการพัฒนาการดำเนินงานพัสดุผ่านระบบสารสนเทศของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาบึงกาฬ นำเสนอแนวทางพัฒนา 2 ด้าน ประกอบด้วย ด้านการจัดหาพัสดุ ดำเนินการโดยอบรมเชิงปฏิบัติการ ศึกษาดูงาน และจัดทำคู่มือประกอบการดำเนินงาน และด้านการควบคุมพัสดุดำเนินการโดย แต่งตั้งคณะกรรมการ จัดทำระบบสารสนเทศทะเบียนควบคุมวัสดุ ครุภัณฑ์เป็นปัจจุบัน และจัดหาสถานที่จัดเก็บพัสดุให้เหมาะสม

Abstract

The purposes of this research were to study and compare conditions and problems of procurement operation through information system in schools under Bueng Kan Primary Educational Service Area Office, as perceived by school administrators, chief of procurement unit and procurement officers with different gender, position, work experience and school sizes, and to examine the guidelines for developing procurement operation through school information system. The research population consisted of school administrators, chief of procurement unit and procurement officers, yielding a total of 645 participants in the academic year 2016. The number of sample - respondents was 246, including school administrators, chief of procurement unit and procurement officers in the academic year 2016. The research instrument for data collection was a5-point rating scale questionnaire. The statistics for data analysis were percentage, mean, standard deviation, t-test (Independent Samples), and One-Way ANOVA.

The findings were as follows:

1. The conditions of procurement operation through information system in schools under Bueng Kan Primary Educational Service Area Office, as perceived by school administrators, chief of procurement unit and procurement officers, as a whole-wheat a high level. The problems concerning procurement performance through school information system, as a whole were at a low level.

2. The conditions and problems concerning procurement operation through information system in schools under Bueng Kan Primary Educational Service Area Office, as perceived by school administrators, chief of procurement unit and procurement officers classified by gender, as a whole were not different.

3. The conditions and problems concerning procurement operation through information system in schools under Bueng Kan Primary Educational Service Area Office, as perceived by school administrators, chief of procurement unit and procurement officers classified by position, as a whole were not different.

4. The conditions and problems concerning procurement operation through information system in schools under Bueng Kan Primary Educational Service Area Office, as perceived by school administrators, chief of procurement unit and procurement officers classified by work experience, as a whole were not different.

5. The guidelines for improving procurement operation through information system in schools under Bueng Kan Primary Educational Service Area Office involvedtwoaspects: 1) Inventory Purchases: Providing a workshop, a best practice visit, and creatinganoperations manual; 2) Inventory Control: Appointing committee, updating information systemof school registration management for materials and supplies, and providing proper inventory storage location.

คำสำคัญ

การดำเนินงานพัสดุ, ระบบสารสนเทศ

Keyword

Procurement Operation, Information System

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093