บทคัดย่อ
บทคัดย่อ
การวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับการมีส่วนร่วมในกิจกรรมส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้ปกครองนักเรียนโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดปทุมธานี และเพื่อเปรียบเทียบการมีส่วนร่วมในกิจกรรมส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้ปกครองนักเรียนโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดปทุมธานี จำแนกตาม เพศ อายุ และระดับชั้นเรียนของนักเรียนในปกครอง ผู้ปกครองนักเรียนโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดปทุมธานี จำนวน 265 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ซึ่งมีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.76 วิเคราะห์ข้อมูลโดยหาค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที่ T-test (Independent t-test) และเมื่อพบความแตกต่าง จึงเปรียบเทียบความแตกต่างค่าเฉลี่ยเป็นรายคู่ตามวิธีการของ เซฟเฟ่ (Scheffe) โดยกำหนดค่าสถิติที่ระดับนัยสำคัญ .05 ผลการวิจัยพบว่า ระดับการมีส่วนร่วมในกิจกรรมส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้ปกครองนักเรียนโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดปทุมธานี โดยรวมอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า อยู่ในระดับมากทุกด้าน โดยเรียงลำดับค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อย คือ ด้านการมีส่วนร่วมในการเสริมสร้างประสบการณ์แก่นักเรียนที่บ้าน ด้านการมีส่วนร่วมในกิจกรรมการให้ความรู้ผู้ปกครอง ด้านการมีส่วนร่วมในการเสริมสร้างประสบการณ์กับนักเรียนที่โรงเรียน และด้านการมีส่วนร่วมในการสนับสนุนโรงเรียน
เมื่อเปรียบเทียบการมีส่วนร่วมในกิจกรรมส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้ปกครองนักเรียนโรงเรียนประถมศึกษา สังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดปทุมธานี จำแนกตาม เพศ อายุ และระดับชั้นเรียนของนักเรียนในปกครอง ผลการวิจัยพบว่า ผู้ปกครองนักเรียนระหว่างเพศชายและเพศหญิงมีความคิดเห็นเกี่ยวในกิจกรรมส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้ปกครองนักเรียนโรงเรียนประถมศึกษาไม่แตกต่างกัน และผู้ปกครองที่มีอายุต่างกัน มีความคิดเห็นเกี่ยวกับในกิจกรรมส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้ปกครองนักเรียนโรงเรียนประถมศึกษาไม่แตกต่างกัน และผู้ปกครองที่มีระดับชั้นเรียนของนักเรียนในปกครองต่างกันมีความคิดเห็นเกี่ยวกับในกิจกรรมส่งเสริมการเรียนรู้ของผู้ปกครองนักเรียนโรงเรียนประถมศึกษาไม่แตกต่างกัน ยกเว้นด้านการมีส่วนร่วมในการเสริมสร้างประสบการณ์กับนักเรียนที่โรงเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
Abstract
ABSTRACT
This research is intended to Study the level of participation in the activities of learning promotion of parents of students primary school Under the Pathum Thani Provincial Administration Organization. And to compare Participation in parents learning activities for elementary school students Under the Pathum Thani Provincial Administration Organization. Classified by gender, age and class level of students in the administration Parents of elementary school students Under the Pathum Thani Provincial Administration Organization. 265 people. Research tools The instrument used for collecting data is a 5-level rating scale questionnaire. Which has a confidence value of 0.76. Data analysis by finding the frequency, percentage, mean, standard deviation T-test (Independent t-test). And when finding differences Therefore comparing the average difference in pairs according to the method of Scheffe. By setting statistical values at the significant level of .05. The research found that. The level of participation in learning promotion activities of parents of elementary school students Under the Pathum Thani Provincial Administration Organization. Overall at a high level. When considering each aspect, it was found that it was at a high level in all aspects. By sorting the average from descending to the highest. Participation in enhancing students' experiences at home. The participation in parent education activities. Participation in enhancing the experience with students at school. And participation in school support.
When comparing participation in activities to promote learning of parents of elementary school students Under the Pathum Thani Provincial Administration Organization Classified by gender, age and class level of students in the administration. The research found that Parents of students between male and female have opinions. Have opinions about the activities to promote learning of parents of elementary school students not different. And parents of different ages Have comments about In the activity to promote the learning of parents of elementary school students not different. And parents with different levels of students in the administration. Have opinions about the activities to promote the learning of parents of elementary school students not different. Except for participation in enhancing the experience with students at school. Differing significantly at the level of 0.5
คำสำคัญ
การมีส่วนร่วมKeyword
Participationกำลังออนไลน์: 112
วันนี้: 0
เมื่อวานนี้: 3,109
จำนวนครั้งการเข้าชม: 58,308
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร
ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์
โทร: 0-4297-0093