...
...
เผยแพร่: 29 ธ.ค. 2562
หน้า: 126-136
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 1313
Download: 207
Download PDF
การจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบบันได 5 ขั้น (5L) เพื่อพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนโดยใช้เทคนิคการสืบค้นและทักษะการเสนอ ในรายวิชาการสื่อสารและนำเสนอ (IS2) ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2
The 5 Ladders Active Learning Approach (5L) for Learning Achievement Development of Matthayomsuksa 2 Students by Using Inquiry and Presentation Skills in Communication and Presentation Course (IS2)
ผู้แต่ง
บูรณา วรรณอุต, วิชิต เทพประสิทธิ์, เพ็ญพิศุทธิ์ ใจสนิท

บทคัดย่อ

บทคัดย่อ

วัตถุประสงค์ของการศึกษานี้เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน ทักษะการนำเสนอ และเทคนิคการสืบค้นของนักเรียนที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบบันได 5 ขั้น (5L) เพื่อศึกษาความคิดเห็นต่อการเรียนรายวิชาการสื่อสารและการนำเสนอ (IS2) ของนักเรียนที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบบันได 5 ขั้น (5L) ประชากรในศึกษา คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนดำรงราษฎร์สงเคราะห์ อำเภอเมือง จังหวัดเชียงราย สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา 36 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2560 จำนวน 12 ห้อง ซึ่งได้มาจากวิธีการสุ่มอย่างง่ายโดยใช้ห้องเรียนเป็นหน่วยสุ่มด้วยการจับฉลากมา 2 ห้องเรียน ในจำนวนห้องเรียนทั้งหมด 12 ห้องเรียน

ผลการวิจัย พบว่า

1. ผลการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบบันได 5 ขั้น (5L) และนักเรียนที่มีการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบปกติ พบว่า นักเรียนกลุ่มทดลอง มีคะแนนเฉลี่ยผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนเท่ากับ 26.38 ซึ่งสูงกว่าคะแนนเฉลี่ยผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนหลังเรียนของนักเรียนกลุ่มควบคุมที่มีคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 24.70 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.001

2. ผลการเปรียบเทียบทักษะการนำเสนอของนักเรียนที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบบันได 5 ขั้น (5L) และนักเรียนที่มีการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบปกติ พบว่า ค่าเฉลี่ยของคะแนน

การประเมินความสามารถด้านทักษะการนำเสนอ เป็นรายกลุ่มของนักเรียนที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนการสอน

แบบบันได 5 ขั้น (5L) มีคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 4.51 ซึ่งสูงกว่านักเรียนที่มีการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบปกติ

ที่มีคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 3.63 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.001

                 3. ผลการเปรียบเทียบเทคนิคการสืบค้นของนักเรียนที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบบันได 5 ขั้น (5L) และนักเรียนที่มีการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบปกติ พบว่า ค่าเฉลี่ยของคะแนนการประเมินเทคนิคการสืบค้นของนักเรียนที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบบันได 5 ขั้น (5L) เท่ากับ 4.58 ซึ่งสูงกว่านักเรียนที่มีการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบปกติที่มีคะแนนเฉลี่ยเท่ากับ 3.63 อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.001

                 4. ผลการศึกษาความคิดเห็นต่อการเรียนรายวิชาการสื่อสารและการนำเสนอ (IS2) ของนักเรียนที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบบันได 5 ขั้น (5L) พบว่า ค่าเฉลี่ยของความคิดเห็นต่อการเรียนรายวิชาการสื่อสารและการนำเสนอ (IS2) ของนักเรียนที่ได้รับการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนแบบบันได 5 ขั้น (5L) โดยเมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน พบว่า นักเรียนมีคะแนนเฉลี่ยเห็นด้วยต่อด้านการดำเนินการสอนของผู้สอน ด้านการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ และประโยชน์ที่ได้รับในระดับที่มากที่สุด โดยมีค่าเฉลี่ย เท่ากับ 4.55, 4.55 และ 4.51 ตามลำดับ ส่วนด้านบรรยากาศในการจัดการเรียนการสอน มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.50 ที่อยู่ในระดับมาก โดยมีภาพรวมมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.53 คือเห็นด้วยมากที่สุด

Abstract

ABSTRACT

The objectives of this study were 1) to compare the students’ learning achievement between students taught by 5 Ladders Active Learning activities (5L) and students taught by traditional method; 2) to compare the presentation skills of students taught by 5 Ladders Active Learning activities (5L) and students taught by traditional method; 3) to compare the techniques of inquiry of students taught by 5 Ladders Active Learning activities (5L) and students taught by traditional method; and 4) to examine the students’ opinion towards the implementation of 5 Ladders Active Learning activities (5L) in the Communication and Presentation Course (IS2). The population was Matthayomsuksa 2 students covering 12 classes at Damrongratsongkhroh School, Chiang Rai Province under Secondary Educational Service Area Office 36 in their 1st semester 2017. Two classes were selected as the sample group by random sampling using tickets drawing technique.

The results showed that:

1. The comparison of the learning achievement of students taught by 5 Ladders Active Learning activities (5L) versus students taught by traditional method revealed that the students in the experimental group showed the post-test mean score at 26.38 which was higher than that of the post-test mean score of students in the controlled group which was at 24.70 with the significance level of .001.

2. The comparison of presentation skills of students taught by 5 Ladders Active Learning activities (5L) versus students taught by traditional method revealed that the presentation mean score (group work) of students taught by 5 Ladders Active Learning activities (5L) was at 4.51 which was higher than that of the students taught by the traditional method which was at 3.63 with the significance level of .001.

3. The comparison of the inquiry techniques of students taught by 5 Ladders Active Learning activities (5L) versus students taught by traditional method revealed that the mean score of inquiry techniques of students taught by 5 Ladders Active Learning activities (5L) was at 4.58 which was higher than that of the students taught by traditional method which was at 3.63 with the significance level of .001.

 

4. The examination of the students’ opinion towards the implementation of 5 Ladders Active Learning activities (5L) in Communication and Presentation Course revealed that the mean score of the students’ opinion, in overall, was rated at the highest agreeable level with the mean score of 4.53. The individual aspects analysis indicated that the students showed their opinion at the highest level on teacher’s instructional delivery, learning activities management, and benefits for learning in that the mean scores were 4.55, 4.55 and 4.51 respectively. However, the instructional environment revealed the students’ opinion mean score at 4.50 which was ranked at the high level.

คำสำคัญ

ทักษะการนำเสนอ, เทคนิคการสืบค้น, การจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบบันได 5 ขั้น (5L)

Keyword

presentation skills, techniques of inquiry, 5 Ladders Active Learning activities (5L)

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093