บทคัดย่อ
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาองค์ประกอบการพัฒนาครูด้านการจัดการเรียนรู้จากการปฏิบัติสำหรับโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุดรธานี เขต 3 2) ศึกษาสภาพปัจจุบัน สภาพที่พึงประสงค์ และวิธีการพัฒนาครูด้านการจัดการเรียนรู้จากการปฏิบัติสำหรับโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา อุดรธานี เขต 3 3) เพื่อพัฒนาโปรแกรมพัฒนาครูด้านการจัดการเรียนรู้จากการปฏิบัติสำหรับโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษา อุดรธานี เขต 3 เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ประกอบด้วย 1) แบบสอบถาม มีค่าอำนาจจำแนกรายข้อระหว่าง 0.31 – 0.79 และมีความเชื่อมั่นของแบบสอบถามทั้งฉบับที่ 0.93 2) แบบสัมภาษณ์ 3) แบบประเมินความสอดคล้อง ความเหมาะสม ความเป็นไปได้และประโยชน์ของโปรแกรม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัย พบว่า
1. ผลการศึกษาสภาพปัจจุบันและความต้องการในการพัฒนาครูด้านการจัดการเรียนรู้จากการปฏิบัติสำหรับโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุดรธานี เขต 3 เมื่อพิจารณาลำดับความต้องการจำเป็นเรียงจากมากไปหาน้อย คือ ความมุ่งมั่นสู่การเรียนรู้ การนำเสนอผลงานร่วมกัน ให้ข้อเสนอแนะและปรับปรุงงาน การกำหนดประเด็นปัญหาที่ได้จากการปฏิบัติหน้าที่ในโรงเรียน การนำเสนอผลงานที่เป็นนวัตกรรมไปปฏิบัติในโรงเรียน การระดมความคิด การสะท้อนความคิดถึงปัญหาที่ประสบ การแลกเปลี่ยนความรู้ แลกเปลี่ยนประสบการณ์และความคิดเห็น การปฐมนิเทศและแบ่งกลุ่มร่วมเรียนรู้ การหาทางแก้สู่การเรียนรู้ กระบวนการทำให้ปัญหากระจ่าง สร้างแนวปฏิบัติที่เป็นขั้นตอนหรือเป็นกระบวนการแก้ปัญหา การค้นหาทางเลือกในการแก้ปัญหา การหลอมรวมประสบการใหม่เข้ากับประสบการณ์เดิม สร้างองค์ความรู้และตรวจสอบความถูกต้องขององค์ความรู้ และการประเมินผลและการสรุปผลการเรียนรู้
2. ผลการสร้างโปรแกรมพัฒนาครูด้านการจัดการเรียนรู้จากการปฏิบัติสำหรับโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุดรธานี เขต 3 ประกอบ หลักการ วัตถุประสงค์ เป้าหมาย ขั้นตอนการพัฒนา โครงสร้างของโปรแกรม และการประเมินการพัฒนา และในส่วนที่เป็นโครงสร้างประกอบด้วย 3 ส่วน คือ ส่วนที่ 1 การประเมินก่อนพัฒนา ส่วนที่ 2 การพัฒนา (ขั้นตอนการพัฒนา) และส่วนที่ 3 การประเมินหลังการพัฒนา ประกอบด้วย การสรุปผลการพัฒนาครูด้านการจัดการเรียนรู้จากการปฏิบัติ และทดสอบความรู้หลังการพัฒนาทำความเข้าใจเกี่ยวกับการพัฒนา
3. การประเมินโปรแกรมพัฒนาครูด้านการจัดการเรียนรู้จากการปฏิบัติสำหรับโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุดรธานี เขต 3 ข้อค้นพบการตรวจสอบความเหมาะสม และความเป็นไปได้ พบว่ามีความเหมาะสมโดยรวมระดับมาก ( =4.00) ความเป็นไปได้โดยรวมระดับมาก (=3.82) สามารถนำไปใช้ในการพัฒนาครูด้านการจัดการเรียนรู้จากการปฏิบัติสำหรับ ในการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ของครูโรงเรียนมัธยมศึกษา พบว่าโดยรวมมีความพึงพอใจอยู่ในระดับมาก
Abstract
ABSTRACT
This research aimed to: 1) To study the components of teacher development in school learning management. 2) To study the current condition of Udon Thani Primary Education Office. Desirable condition And how to develop teachers for learning management from practice for schools. 3) To develop teacher development program on learning management from school practices. The research consisted of three phases: Phase 1, Study on Teachers Developmental Components, Learning Management for School Performance The study of theories, theories, and related research was conducted by the Office of Udon Thani Primary Education Area 3. The instrument used for data collection was 1) the questionnaire had the discriminative power between 0.31 - 0.79 and The reliability of the questionnaire was 0.93. 2) Interview form. 3) Conformity assessment, suitability, feasibility and benefits of the program. Statistics used in data analysis were percentage, mean and standard deviation.
1. The results of the study on the present condition and the need for teachers' development in learning management from school practices. The findings of the analysis of the importance of the need for element of teacher development in learning management for school performance. Under the jurisdiction of the Office of Udon Thani Primary Education Area 3, consideration of the order of necessity from descending order is the commitment to learning. Joint presentation Provide feedback and update work. Determining the issues of school performance. Innovative presentations in school Brainstorming Reflecting on the problems experienced Exchange of knowledge Share your experiences and opinions. Orientation and group sharing. Finding a solution to learning Process clarification Develop a step-by-step approach or a problem solving process. Finding alternatives to solve problems Merging new experience with original experience. Create knowledge and validate knowledge. And evaluation and learning outcomes.
2. The results of the development of teacher development program on learning management from school practices. Udon Thani Primary Education Office Area 3 includes the principles, objectives, goals, development stages. Program Structure And evaluation of development The structure consists of three parts: Part 1: Pre-development assessment. Part 2 The development (development process) and Part 3. Post-developmental assessment consists of summarizing the results of teacher development in learning management practices. And test the knowledge after development. Understand the development. Barr and Keating (1990) studied the development of a five-step model. Evaluation after the program.
3. Evaluate teacher development programs for learning management from school practices. Under the Jurisdiction of the Office of Udon Thani Primary Education Area 3 And the possibility It was found that the overall suitability was high ( = 4.00). The high level of overall possibilities (= 3.82) could be used in the development of teachers for learning management. In the learning activities of secondary school teachers. The overall satisfaction was at a high level.
คำสำคัญ
การพัฒนาครู, โปรแกรมพัฒนาครู, การจัดการเรียนรู้จากการปฏิบัติKeyword
Teacher Development, Teacher Development Program, Management of Learning From Practiceกำลังออนไลน์: 96
วันนี้: 0
เมื่อวานนี้: 2,968
จำนวนครั้งการเข้าชม: 58,167
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร
ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์
โทร: 0-4297-0093