...
...
เผยแพร่: 15 ก.ค. 2557
หน้า: 48-60
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 341
Download: 192
Download PDF
การวิจัยเชิงปฏิบัติการพัฒนาวินัยนักเรียนโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลาย วัดไชยะพูมมาราม เมืองไกสอนพมวิหาน แขวงสะหวันนะเขต สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว
Development Students Rule at the Morality School at Xayaphoummaram Temple Kaisonphomvihan District Savannakhet Province Lao People’s Democratic Republic PDR
ผู้แต่ง
พระจันดา เคนสักดา, ไชยา ภาวะบุตร, สุกิจ ศรีพรม

บทคัดย่อ

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาสภาพและปัญหาการของการพัฒนาวินัยนักเรียนโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลาย วัดไชยะพูมิมาราม เมืองไกสอนพมวิหาน แขวงสะหวันนะเขต 2) หาแนวทางการพัฒนาวินัยนักเรียนโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลาย วัดไชยะพูมิมาราม เมืองไกสอนพมวิหานแขวงสะหวันนะเขต และ 3) ติดตามและประเมินผลการพัฒนาวินัยนักเรียน โรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลาย วัดไชยะพูมิมาราม  ซึ่งกลุ่มเป้าหมายประกอบด้วย กลุ่มผู้ร่วมวิจัย จำนวน 19 คน ได้แก่ ผู้วิจัย ครูผู้สอนในโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลาย วัดไชยะพูมิมาราม เมืองไกสอนพมวิหาน กลุ่มผู้ให้ข้อมูลจำนวน  31  คน ได้แก่ ผู้อำนวยโรงเรียน วิทยากร และกลุ่มนักเรียน โดยใช้การวิจัยปฏิบัติการ  4  ขั้นตอน  คือ การวางแผน การปฏิบัติ การสังเกตและการสะท้อนกลับ  โดยดำเนินการ  2  วงรอบเครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ แบบสังเกตพฤติกรรมและแบบทดสอบ สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่  ร้อยละ  ค่าเฉลี่ย  ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน

ผลวิจัย พบว่า

1. ผลการศึกษาสภาพและปัญหาของการพัฒนาวินัยนักเรียนโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลาย วัดไชยะพูมิมาราม เมืองไกสอนพมวิหาน  แขวงสะหวันนะเขตสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว  พบว่า

1.1  สภาพและปัญหาการพัฒนาการจัดกิจกรรมพัฒนาวินัยของนักเรียนด้านการแต่งกาย การแสดงความเคารพและตรงต่อเวลา  ก่อนการพัฒนาพบว่านักเรียน แต่งกายไม่ถูกต้องตามระเบียบของโรงเรียน เช่น ครองผ้าไม่ถูก ด้านการแสดงความเคารพ นักเรียนบางส่วนยังแสดงความเคารพโดยการไหว้ที่ไม่ถูกต้อง ขาดสัมมาคาระ ในส่วนครูประจำชั้นยังขาดความรู้ความเข้าใจในการพัฒนาการจัดกิจกรรมพัฒนาวินัยนักเรียนด้านความรับผิดชอบที่เป็นระบบ  และด้านการตรงต่อเวลานักเรียนส่วนใหญ่จะไม่ชอบมาเข้าแถวทำกิจกรรมหน้าเสาธง  ทำให้ขาดความมีระเบียบวินัย  ทำงานไม่ทันตามกำหนดเวลาที่ครูกำหนดให้  ส่งงานช้าไม่ทันเพื่อน  ทำให้ครูต้องคอยติดตามกำกับดูแลอยู่ตลอดเวลา

2. แนวทางพัฒนาวินัยนักเรียนโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลาย วัดไชยะพูมิมารามเมืองไกสอนพมวิหาน  แขวงสะหวันนะเขตสาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว  ดำเนินการโดยการอบรมเชิงปฏิบัติการ การศึกษาดูงานและการนิเทศติดตาม

3.  ผลการการติดตามและประเมินผลการพัฒนาเพื่อพัฒนาวินัยนักเรียนของนักเรียนโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลาย วัดไชยะพูมิมาราม เมืองไกสอนพมวิหาน  แขวงสะหวันนะเขต  สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว  พบว่า ครูประจำชั้นทุกคนมีความรู้ความเข้าใจ  และได้แนวทางการพัฒนาสามารถพัฒนาการจัดกิจกรรมพัฒนาวินัยนักเรียนด้านการแต่งกาย  การแสดงความเคารพ  ด้านการตรงต่อเวลา  ได้อย่างต่อเนื่องและเป็นระบบมากขึ้น นักเรียนมีวินัยและปรับเปลี่ยนพฤติกรรมในทางที่ดีขึ้น คือนักเรียนมีความรับผิดชอบต่อหน้าที่ในการแสดงความเคารพไม่อายที่จะแสดงความพี่หรือเคารพครู  มีความรับผิดชอบในการทำกิจกรรมหน้าเสาธงได้ทันเวลา  ทำงานที่ครูมอบหมายในห้องได้ทันส่งตามที่เวลากำหนดนักเรียนแต่งกายถูกต้องตามระเบียบข้อบังคับของโรงเรียนมากขึ้น  สามารถกระตุ้นให้นักเรียนแต่งกายได้ถูกต้องตามระเบียบของโรงเรียนมากปรากฏผลเป็นที่น่าพอใจ

Abstract

ABSTRACT

The purposes of this action research were (1) To study the problem of strengthening the discipline and the responsibility of the student at Xayaphoummaram Temple Kaisonphomvihan District Savannakhet Province Lao People’s Democratic Republic  PDR (2) Moral development of students at Xayaphoum Temple Kaisonphomvihan District And (3) To strengthen the monitoring of student discipline and responsibility at Xayaphoummaram Temple Kaisonphomvihan District Savannakhet Province Lao People’s Democratic Republic  PDR.The target group consisted of  18  personnel at Xayaphoummaram Temple Kaisonphomvihan District Researcher and Director Xayaphoummaram Temple Teacher Grade 1 - 5 of 5 groups of people who get 37 people, including a student, 30 people representing the parents of 5 people lecturer 2 using action research four phases: planning, implementing, observing and reflecting. back Tools used in this study were observation and interviews. Questionnaires and recording sessions. The statistics used in this study were percentage, mean, standard deviation. Observation data. And interviews. The present essay

The results of this study were revealed as follows:

1.  Conditions and problems of development activities strengthen the disciplinary responsibility of the student dress code. To show respect and keep clean. Before the development of the students do not behave cooperatively maintain the cleanliness of the building. Students a duty not help clean the classroom. Some duties as assigned. The class to learn is not dirty. Students are responsible for keeping the area clean area for neglect of duty to maintain the cleanliness of the body are not desirable. The students wear uniforms behave incorrectly by the school rules, such as not wearing a symbol of the school. Wear shoes, socks, long hair was a wearing to school. The homage. Some students also expressed their respect by offering incorrect gained volume in the absence of the class teacher to the lack of knowledge and understanding of development activities strengthen the responsibility of the student disciplinary system

2.  Development to disciplinary responsibility of the student at Xayaphoummaram Temple Kaisonphomvihan District Savannakhet Province Lao People’s Democratic Republic  PDR. The researcher and co-researchers have developed a set of guidelines by discipline students. 1) workshops to educate teachers. And collaborative approach to the development of the discipline of the student activities and responsibilities of students. 2) Study. Activities to strengthen the accountability of student discipline, and 3) supervision. To monitor and evaluate the activities of the disciplinary responsibility of the student

3.  Development to strengthen the accountability of student discipline at Xayaphoummaram Temple Kaisonphomvihan District Savannakhet Province Lao People’s Democratic Republic  PDR. The teachers all have a better understanding. And development activities to develop the discipline of the student dress code. Salaam The punctuality. Constant and is more organized. Student discipline and behavior in a better way. The student is responsible for the respect it or not shy to show their respect for teachers. Have a responsibility to do things on time Tuesday. The instructor handing room immediately sent by the time the students were required to dress in accordance with the regulations of the school. Can encourage students to dress properly according to the rules of the school are satisfactory.

คำสำคัญ

วินัยนักเรียน

Keyword

Students Rule

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093