บทคัดย่อ
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาสภาพ และปัญหาเกี่ยวกับคุณธรรมของนักเรียนในโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลายวัดไชยะพูมิมาราม เมืองไกสอนพมวิหาน แขวงสะหวันนะเขต สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว 2) หาแนวทางการพัฒนาคุณธรรมของนักเรียนในโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลายวัดไชยะพูมิ มาราม เมืองไกสอนพมวิหาน แขวงสะหวันนะเขต และ 3) ติดตามผลการพัฒนาคุณธรรมของนักเรียนโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลายวัดไชยะพูมิมาราม เมืองไกสอนพมวิหาน แขวงสะหวันนะเขต สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว ซึ่งกลุ่ม เป้าหมายประกอบด้วย กลุ่มผู้ร่วมวิจัย จำนวน 8 คน ได้แก่ ผู้วิจัย ครูผู้สอนในโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลายวัดไชยะพูมมาราม เมืองไกสอนพมวิหาน กลุ่มผู้ให้ข้อมูลจำนวน 34 คน ได้แก่ ผู้อำนวยโรงเรียน วิทยากร และกลุ่มนักเรียน โดยใช้การวิจัยปฏิบัติการ 4 ขั้นตอน คือ การวางแผน การปฏิบัติ การสังเกตการณ์และการสะท้อนผล โดยดำเนินการ 2 วงรอบ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ แบบสังเกตพฤติกรรม สถิติที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลวิจัย พบว่า
1. ผลการศึกษาสภาพและปัญหาของคุณธรรมของนักเรียนโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลายวัดไชยะพูมิมาราม เมืองไกสอนพมวิหาน แขวงสะหวันนะเขต สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว พบว่า
1.1 ด้านสภาพคุณธรรมของนักเรียน พบว่า นักเรียนส่วนมากยังขาดระเบียบวินัย เวลาอยู่ในห้องประชุมนักเรียนส่วนมากคุยกัน หยอกล้อกัน ไม่ฟังครูพูด ขาดความรับผิดชอบ นักเรียนบางส่วนไม่ทำการบ้าน ส่งงานครูไม่ทันกำหนดเวลา ชอบขีดเขียนฝาผนัง ชอบพูดโกหกทั้งต่อหน้าและลับหลัง ทำให้นักเรียนขาดความเป็นระเบียบ ไม่เคารพกฎและกติกาของโรงเรียนและสังคม
1.2 ด้านปัญหาคุณธรรมนักเรียนโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลายวัดไชยะพูมิมาราม เมืองไกสอนพมวิหาน พบว่า ครูขาดความรู้ ทักษะในการจัดกิจกรรมเพื่อพัฒนาคุณธรรมนักเรียน ขาดการติดตามประเมินผล ขาดการมีส่วนร่วมจากเพื่อร่วมงานและชุมชน และงบประมาณในการจัดกิจกรรม
2. แนวทางการพัฒนาคุณธรรมนักเรียนโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลาย วัดไชยะพูมิมาราม เมืองไกสอนพมวิหาน แขวงสะหวันนะเขต สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว ดำเนินการโดยการอบรมเชิงปฏิบัติการ การศึกษาดูงานและการนิเทศติดตาม
3. ผลการพัฒนาคุณธรรม ของนักเรียนโรงเรียนมัธยมสงฆ์ศึกษาตอนปลาย วัดไชยะพูมิมาราม พบว่า ผู้ร่วมวิจัยได้รับความรู้ ความเข้าใจเกี่ยวกับคุณธรรมพื้นฐาน และการจัดกิจกรรมการเรียนรู้เพื่อพัฒนาคุณธรรม และการประเมินผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้เพื่อพัฒนาคุณธรรม นักเรียน การศึกษาดูงาน ผู้ร่วมวิจัยได้มีตัวอย่างการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ที่พัฒนาคุณธรรม นักเรียนได้เป็นอย่างดี และจากการติดตามผลการดำเนินงานตามแผนปฏิบัติการ โดยการนิเทศติดตาม ปรากฏว่า ผู้ร่วมวิจัยทุกคนมีการพัฒนาการการการจัดกิจกรรมการเรียนรู้เพื่อพัฒนาคุณธรรม และการประเมินผลการจัดกิจกรรมการเรียนรู้เพื่อพัฒนาคุณธรรม นักเรียนได้อย่างเหมาะสม อยู่ในระดับมากที่สุด
Abstract
ABSTRACT
This action research aimed to 1) investigate the current states and problems concerning the students' morality in the Monastic Upper Secondary School at Wat Xayyaphoumemaram, 2) find out guidelines of developing morality of the students in Wat Xayyaphoumemaram, and 3) monitor the effects of the development of the students' morality at Wat Xayyaphoumemaram , Kaisonephomevihane District, Savannakhet Province, Lao People's Democratic Republic( LaoPDR). The target group consisted of the researcher, 7 teachers at the School as the researchers and 34 informants including the school director,resource persons,and students. A 2-spiral action research of 4 phases comprising: planning,action, observation and reflection was employed. Instruments used were composed of a set of questionnaires, a form of interview and a form of behavior observation. Statistics applied were percentage, mean and standard deviation.
The findings were as follows:
1. The results of the investigation on the students' morality at the Monastic Upper Secondary School, Wat Xayyaphoumemaram, Kaisonephomevihane District, Savannakhet Province, LaoPDR could be concluded that:
1.1 The students' states of morality showed that most of the students encountered a lack of discipline observed by talking while attending meetings, playing jokes with one another, paying no attention to the teachers advices and suggestions, and lacking responsibilities. Some students did not do their homework, handed in their homework late than the dateline, were fond of writing messingly on the school walls, liked to tell a lie both before and behind the presence of the teachers. This caused the students to be undisciplined, pay no attention to the rules and regulations of the school as well as the society in general.
1.2 In case of the morality problems of the students at Wat Xayyaphoumemaram, it was found that the teachers faced a lack of knowledge and skills in applying the activities for developing the students' morality. A lack of monitoring, participation from their peers and communities along with the budget to implement the activities were also included.
2. The guidelines of developing the students' morality at the Monastic Upper Secondary School at Wat Xayyaphoumemaram comprised: a workshop, a study tour and coaching supervision.
3. The effects of the development of the students' morality at the Monastic Upper Secondary School in Wat Xayyaphoumemaram revealed that the co-researchers gained better knowledge and understanding regarding basic morality, application of learning management for developing morality and evaluation of the application of the students' morality development. From the study tour, the co-researchers got good examples in terms of applying activities to develop the students' morality quite well. According to the monitoring of the application effects through coaching supervision, it was determined that all of the co-researchers gained the development of activity application as well as the activity evaluation based on the students' morality development with appropriateness at the highest level.
คำสำคัญ
คุณธรรมของนักเรียนKeyword
Virtue of Studentกำลังออนไลน์: 36
วันนี้: 1,067
เมื่อวานนี้: 1,352
จำนวนครั้งการเข้าชม: 81,820
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร
ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์
โทร: 0-4297-0093