...
...
เผยแพร่: 15 ก.ค. 2557
หน้า: 16-23
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 580
Download: 188
Download PDF
คุณลักษณะผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 2
The Characteristics of Professional Administrators in Schools under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 2
ผู้แต่ง
พนมไพ ไชยบุตร, ไชยา ภาวะบุตร, สุรัตน์ ดวงชาทม

บทคัดย่อ

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษาเปรียบเทียบคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 2 ที่มีความแตกต่างกันในด้านสถานภาพ เพศ อายุ วุฒิการศึกษา และขนาดของโรงเรียนซึ่งมีกลุ่มตัวอย่างประกอบด้วย ผู้บริหารสถานศึกษา 85 คน ครูผู้สอน 170 คน และประธานกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน 85 คน รวมทั้งสิ้น 340 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลเป็นแบบสอบถามสถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลคือ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสถิติที (t-test) และค่าสถิติเอฟ (f-test)

ผลการวิจัย พบว่า

1. คุณลักษณะผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 2 ตามทัศนะของผู้บริหารสถานศึกษา ครูผู้สอนและประธานกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก

2. คุณลักษณะผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพ ตามทัศนะของผู้บริหารสถานศึกษา ครูผู้สอนและประธานกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำแนกตามเพศโดยภาพรวมไม่แตกต่างกัน

3. คุณลักษณะผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพ ตามทัศนะของผู้บริหารสถานศึกษา ครูผู้สอนและประธานกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานจำแนกตามสถานภาพโดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

4. คุณลักษณะผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพ ตามทัศนะของผู้บริหารสถานศึกษา ครูผู้สอนและประธานกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำแนกตามอายุโดยภาพรวมไม่แตกต่างกัน

5. คุณลักษณะผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพ ตามทัศนะของผู้บริหารสถานศึกษา ครูผู้สอนและประธานกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำแนกตามวุฒิการศึกษา โดยภาพรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05

6. คุณลักษณะผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพ ตามทัศนะของผู้บริหารสถานศึกษา ครูผู้สอนและประธานกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำแนกตามขนาดโรงเรียน โดยภาพรวมไม่แตกต่างกัน

7. การวิจัยครั้งนี้ ผู้วิจัยได้นำเสนอแนวทางพัฒนาคุณลักษณะผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนครเขต 2 ตามทัศนะของผู้บริหารสถานศึกษา ครูผู้สอนและประธานกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ในด้านการพัฒนาตนเองในเชิงบริหาร ด้านการจัดระบบ ด้านวิชาการ และด้านการบริหารจัดการ ไว้ด้วย

Abstract

ABSTRACT

This research aimed at investigating the and comparing the characteristics of professional administrators, classified by gender, age, education level, and school sizes, in schools under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 2. The sampling group consisted of 85 school administrators, 170 teachers and 85 chairpersons of the basic education institution committee-a total of 340 participants. The research instrument used was a set of the rating scale questionnaires. Statistics employed were percentage, mean, standard deviation, t-test and F-test.

The findings of this research were as follows:                       

1. The characteristics of professional administrators in the schools under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Area 2 based on the opinions of the school administrators, teachers and chairpersons of the basic education institution committee were, as a whole and each aspect, at a high level.

2. The characteristics of professional administrators as perceived by the school administrators, teachers and chairpersons of the basic education institution committee classified by gender showed no differences in general.

3. The characteristics of professional administrators based on the perceptions of the school administrators, teachers and chairpersons of the basic education institution committee classified by status, as a whole, were difference at the .01 level of significance.

4. The characteristics of professional administrators as perceived by the school administrators, teachers and chairpersons of the basic education institution committee classified by age, as whole, showed no differences.

5. There was a difference in the characteristics of professional administrators based on the perceptions of the school administrators, teachers and chairpersons of the basic education institution committee classified by educational qualifications attained at the .05 level of significance.

6. There were no significant differences in the characteristics of professional administrators based on the opinions of the school administrators, teachers and chairpersons of the basic education institution committee classified by school size in general.

7. The researcher proposed some guidelines for improving the characteristics of professional administrators in the schools under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Area 2 based on the opinions of the school administrators, teachers and chairpersons of the basic education institution committee in terms of self-development on administration, organization system, academic affairs as well as administration management.

คำสำคัญ

ผู้บริหารสถานศึกษามืออาชีพ, คุณลักษณะผู้บริหารสถานศึกษา

Keyword

Professional Administrators, The Characteristics of School Administrators

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093