...
...
เผยแพร่: 15 ต.ค. 2557
หน้า: 200-209
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 329
Download: 186
Download PDF
การพัฒนาวินัยนักเรียนโรงเรียนชุมชนเอื้องก่อนาดี สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 2
Development of the Students’ Discipline at Chumchonueangkonadi School Under the Office of Nakhon Phanom Education Service Area 2
ผู้แต่ง
ธนพงษ์ คำเกษ, สวัสดิ์ โพธิวัฒน์, ปิยะพันธ์ ชัยเสนา

บทคัดย่อ

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ  1) ศึกษาสภาพและปัญหาการพัฒนาวินัยนักเรียน  2) ศึกษาแนวทางการพัฒนาวินัยนักเรียน  3) ศึกษาผลการพัฒนาวินัยนักเรียนโรงเรียนชุมชนเอื้องก่อนาดีสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 2 วิธีการเก็บข้อมูลประกอบด้วยการวิเคราะห์เอกสาร  การสังเกต  การสัมภาษณ์  การสอบถามกลุ่มเป้าหมาย  จำนวน 30 คน ได้แก่  ผู้วิจัย  ผู้ร่วมวิจัย  ครู  นักเรียน  คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน  ผู้ปกครองนักเรียนและผู้นำชุมชน

ผลการวิจัยสรุปได้ดังนี้

1.  สภาพและปัญหาการพัฒนาวินัยนักเรียนโรงเรียนชุมชนเอื้องก่อนาดี พบว่านักเรียนบางส่วนยังขาดระเบียบวินัย ด้านการตรงต่อเวลา การรักษาความสะอาด การแต่งกาย และการเข้าแถว ควรได้รับการพัฒนาวินัยนักเรียนอันนำไปสู่การปฏิบัติให้เกิดกับนักเรียน ผู้วิจัยและคณะครูผู้รับผิดชอบงานพัฒนาวินัยนักเรียน จึงได้กำหนดกิจกรรม โครงการพัฒนาวินัยนักเรียน

2.  แนวทางการส่งเสริมวินัยนักเรียนที่เหมาะกับบริบทของโรงเรียนชุมชนเอื้องก่อนาดี  ได้แก่ 1) การศึกษาดูงานโรงเรียนต้นแบบ  2) การอบรมเชิงปฏิบัติการ มีกิจกรรมที่ปฏิบัติ คือภูมิทัศน์งานตาเอื้องก่อนาดีชื่นใจ  งามอย่างไทยก้าวไปกับไอที  น้องไหว้พี่ พี่ไหว้น้อง  ศุกร์หรรษาควบคู่คุณธรรม  เยี่ยมบ้าน  และ 3) การนิเทศติดตาม

3.  ผลการดำเนินงานพัฒนาวินัยนักเรียนโรงเรียนชุมชนเอื้องก่อนาดี  พบว่าผลประเมินพฤติกรรมความมีวินัยของนักเรียน  โดยครูก่อนการดำเนินการพัฒนาวินัยนักเรียนโดยภาพรวม อยู่ในระดับมากซึ่งมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 3.60  ภายหลังการพัฒนาโดยภาพรวมอยู่ในระดับมากซึ่งมีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.46  ผลการจัดกิจกรรมพัฒนาพฤติกรรมพัฒนาวินัยนักเรียนตามขั้นตอนต่างๆ  ทำให้นักเรียนซึ่งเป็นกลุ่มเป้าหมายเกิดการพัฒนาวินัยนักเรียน  ด้านการตรงต่อเวลา  การรักษาความสะอาด  การแต่งกาย  และการเข้าแถว เพิ่มมากขึ้น

Abstract

ABSTRACT

This study aimed to 1) investigate the states and problems on the development of the students’ disciplines 2) explore guidelines on developing the students’ disciplines, 3) identify the effects of the development of the students’ disciplines at Chumchon Ueang Ko Na Di School under the Office of Nakhon Phanom Primary Educational Service Area 2. Tools used comprised a document analysis, observation, interview, and a questionnaire.  The target group consisted of 30 participants including the researcher, co-researchers, teachers, students, members of the school board, parents/guardians as well as community leaders.

The findings were as follows:

1.  The states and problems in developing the students’ disciplines at Chumchon Ueang Ko Na Di School revealed that some students faced a lack of disciplines on punctuality, keeping of cleanness, dressing and row assembly which should be developed to lead to actual practices for the students. The researcher and teachers in charge of developing the students’ disciplines designated  the activity of “ The Students’ Discipline Development Project.”

2.  The guidelines on the development of the students’ disciplines in accordance with  thew context of Chumchon Ueang Ko Na Di School included: 1) a study tour of the model school, 2) a workshop along with the following activities-“ Decent Landscape, Beautiful Thai Style Getting Along with IT, Juniors Respecting Seniors, Happy Fridays Along with Morality and Students’ Home Visiting.”, 3) tracking supervision.

3.  The effects of the operation of the development of the students’ disciplines at Chumchon Ueang Ko Na Di School indicated that the evaluation results on the students’ discipline behaviors prior to the operation by the teachers were at the high level in general with the mean of 3.60. After the development, it was determined that it was at the high level as a whole with the mean of 4.46. The effects of applying the development of the students’ disciplines step by step made the students who were regarded as the targeted group able to develop their disciplines in terms of punctuality, keeping of cleanness, dressing as well as row assembly at the better degree.

คำสำคัญ

การพัฒนาวินัยนักเรียน, การมีส่วนร่วม

Keyword

Development of the Students’ Discipline, The participation

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093