บทคัดย่อ
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) เพื่อศึกษาสภาพและปัญหาเกี่ยวกับวินัยนักเรียน 2) เพื่อหาแนวทางการพัฒนานักเรียน และ 3) เพื่อติดตามผลการพัฒนาวินัยนักเรียนโรงเรียนดอนเสียวแดงพิทยาคมสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 22 โดยใช้การวิจัยปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม (Participatory Action Research) ดำเนินการ 2 วงรอบ แต่ละวงรอบประกอบด้วย 4 ขั้นตอน คือ การวางแผน การปฏิบัติ การสังเกตการณ์และการสะท้อนกลับ กลุ่มเป้าหมาย ของการวิจัยครั้งนี้ คือ กลุ่มผู้ร่วมวิจัยและผู้ให้ข้อมูล จำนวน 24 คน และกลุ่มเป้าหมายในการพัฒนา จำนวน 200 คน เครื่องมือที่ใช้ได้แก่ แบบทดสอบ แบบสังเกต และแบบสัมภาษณ์ การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณใช้สถิติ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน และค่าดัชนีประสิทธิผล การตรวจสอบข้อมูลเชิงคุณภาพผู้วิจัยได้ทำการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) จัดหมวดหมู่ของเนื้อหาและนำเสนอข้อมูลเชิงพรรณา
ผลการวิจัย พบว่า
1. สภาพและปัญหาเกี่ยวกับวินัยนักเรียนโรงเรียนดอนเสียวแดงพิทยาคม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 22 มีดังนี้
1.1 สภาพ นักเรียนโรงเรียนดอนเสียวแดงพิทยาคม ยังขาดการมีวินัย สังเกตได้จากพฤติกรรมที่นักเรียนแสดงออก นักเรียนไม่มีระเบียบวินัย ไม่ว่าจะเป็นการแต่งกาย การแสดงความเคารพ ไม่รับผิดชอบหน้าที่ที่ได้รับมอบหมาย แสดงพฤติกรรมก้าวร้าว ไม่พึงประสงค์ ไม่เข้าร่วมกิจกรรมของโรงเรียนไม่รู้จักการดูแลรักษาสิ่งของที่เป็นสาธารณะสมบัติ ซึ่งก่อให้เกิดปัญหากับโรงเรียน พ่อแม่ ผู้ปกครอง ต้องคอยควบคุมพฤติกรรมของนักเรียนเหล่านั้น
1.2 ปัญหานักเรียนไม่ปฏิบัติตามกฎระเบียบของทางโรงเรียน ไม่เชื่อฟังคำสอนของพ่อแม่ ผู้ปกครอง ทำลายข้าวของที่เป็นสาธารณะสมบัติ ไม่ใส่ใจเข้าร่วมกิจกรรมต่างๆ ที่เป็นประโยชน์ต่อส่วนรวม
2. แนวทางในการพัฒนาวินัยนักเรียนใช้แนวทางในการพัฒนา 2 วงรอบ วงรอบที่ 1 ดำเนินการ 4 แนวทาง ได้แก่ 1) การศึกษาดูงานโรงเรียนต้นแบบที่ประสบความสำเร็จในการพัฒนาวินัยนักเรียน 2) จัดกิจกรรมพัฒนาวินัยนักเรียนประกอบด้วย 2.1) กิจกรรมประชุมเชิงปฏิบัติการ 2.2) กิจกรรมภูมิทัศน์ดี วารีสวย 2.3) กิจกรรมงามอย่างนักเรียนไทย 2.4) กิจกรรมน้องไหว้พี่ ศิษย์ไหว้ครู 2.5) กิจกรรมเจริญสติ สมาธิ ปัญญา และ 2.6) กิจกรรมเข้าค่ายคุณธรรมเพื่อพัฒนาวินัยนักเรียน 3)การเยี่ยมบ้าน และ 4) การนิเทศติดตามและในวงรอบที่ 2 ได้ดำเนินการ 1) การศึกษาดูงานโรงเรียนต้นแบบที่ประสบความสำเร็จในการพัฒนาวินัยนักเรียน 2) จัดกิจกรรมพัฒนาวินัยนักเรียนประกอบด้วย 2.1) กิจกรรมประชุมเชิงปฏิบัติการ 2.2) กิจกรรมภูมิทัศน์ดี วารีสวย 2.3) กิจกรรมงามอย่างนักเรียนไทย 2.4) กิจกรรมน้องไหว้พี่ ศิษย์ไหว้ครู 2.5) กิจกรรมเจริญสติ สมาธิ ปัญญา และ 2.6) กิจกรรมเข้าค่ายคุณธรรมเพื่อพัฒนาวินัยนักเรียน 3)การเยี่ยมบ้าน และ4) การนิเทศติดตามการดำเนินการพัฒนาวินัยนักเรียนโรงเรียนดอนเสียวแดงพิทยาคม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 22
3. ผลการประเมินวินัยนักเรียน วงรอบที่ 1 ก่อนการพัฒนาพบว่าภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง (= 2.85) เมื่อพิจารณาตามพฤติกรรมบ่งชี้ พบว่า ทุกพฤติกรรมบ่งชี้อยู่ในระดับ ปานกลาง ทุกตัวบ่งชี้ ภายหลังมีการพัฒนา พบว่า โดยภาพรวม อยู่ในระดับ มาก (= 3.90) เมื่อพิจารณาตามพฤติกรรมบ่งชี้ พบว่า ทุกพฤติกรรมบ่งชี้อยู่ในระดับ มาก และวงรอบที่ 2 การพัฒนาวินัยนักเรียนโดยภาพรวม อยู่ในระดับ มากที่สุด (= 4.70) เมื่อพิจารณาตามพฤติกรรมบ่งชี้ ในวงรอบที่ 2 พบว่า ทุกพฤติกรรมบ่งชี้อยู่ในระดับ มากที่สุด
Abstract
ABSTRACT
The purposes of this research were : 1) to investigate the current state and problems concerning relating to discipline students, 2) to seek for the guidelines to develop relating to discipline students, and 3) to follow up relating to discipline students. The research employed two cycles of a four-stage action research process comprising planning, action, observation and reflection. The target group consisted of 24 co-researchers and 200 the respondents. The instruments used were tests, assessment forms, observation forms and interview forms. The statistics applied for data analysis were mean, percentage, standard
deviation and effectiveness index. Content analysis and content classification were employed for qualitative data analysis.Participatory action research (Participatory Action Research) performed two cycles, each cycle consisting of four phases: planning, implementation, observation and reflection. target group Of this research is a consortium of 24 people and 200 groups of data were used including tests, observation and interview. Quantitative data analysis using statistical averages, percentage, standard deviation, and the effectiveness index . Examining the qualitative data, the researcher analyzed the content (Content Analysis) classification of content and presentation of descriptive analysis. The results showed that the One. Conditions and problems with the Public Mind Banphaeng High School Students. Office of Education School District 22 is as follows.
1.1 Out Students Don Red High sensitivity. A lack of discipline Observation of student behavior expression. No student discipline Whether it's a dress Salaam Not responsible for the duties assigned. Aggressive behavior Adverse Not attend school activities not care what the public treasure. This caused problems with the school, parents need to control the behavior of those students
1.2 The student does not follow the rules of the school. Obedience to the teachings of parents vandalize the public domain. Neglecting to attend events The benefit of the community Two . Approach in developing discipline, students use the development of 2 -cycle loop that first perform the four approaches: 1) to study school master to succeed in developing discipline, 2) development activities discipline areas. 2.1) 2.2 workshop activities) activity landscape pretty good Vary 2.3) student activities, beauty, Thailand 2.4) do not respect her student Teacher 2.5) activities mindfulness meditation, wisdom, and 2.6 ) camp activities to develop moral discipline. 3) home visits, and 4) the supervision and in the 2nd round was conducted 1) to study school master to succeed in developing discipline, 2) development activities, discipline students comprised 2.1) Activity workshops. 2.2 operating) activity landscape pretty good Vary 2.3) student activities, beauty, Thailand 2.4) do not respect her student Teacher 2.5) activities mindfulness meditation, wisdom, and 2.6) camp activities to develop moral discipline. 3) home visits , and 4) the development of discipline supervision Forum Red High school students do. The Office of Education School District 22. Three. Evaluation discipline cycle first before the development showed that, overall, moderate (= 2.85) considering the behavior indicates that all behavioral indications are moderate, all the indicators later developed. found that, overall, the level (= 3.90) when considering the behavior indicates that all behavior indicates the high level and the 2nd round development disciplined student images included in the highest level (= 4.70). considering the behavior indicated in the second cycle, indicating that all behavior is possible.
คำสำคัญ
วินัยนักเรียน, การอบรมเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วมKeyword
Teachers' Potential, Action Researchกำลังออนไลน์: 345
วันนี้: 1,560
เมื่อวานนี้: 1,743
จำนวนครั้งการเข้าชม: 15,146
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร
ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์
โทร: 0-4297-0093