บทคัดย่อ
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาปัญหาและความการพัฒนาศักยภาพครูผู้ดูแลเด็กในการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ของครูผู้ดูแลเด็กในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดเทศบาลตำบลวาใหญ่ อำเภออากาศอำนวย จังหวัดสกลนคร 2) หาแนวทางการพัฒนาศักยภาพครูผู้ดูแลเด็กในการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ของครูผู้ดูแลเด็กในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดเทศบาลตำบลวาใหญ่ และ 3) ติดตามผลการพัฒนาศักยภาพครูผู้ดูแลเด็กในการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ของครูผู้ดูแลเด็กในศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดเทศบาลตำบลวาใหญ่ อำเภออากาศอำนวยจังหวัดสกลนคร
กลุ่มเป้าหมาย จำนวน 13 คน ประกอบด้วย ผู้ดูแลเด็ก จำนวน 9 คน กลุ่มผู้ให้ข้อมูล 4 คน การวิจัยครั้งนี้ใช้การวิจัยเชิงปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม 4 ขั้นตอน คือ ขั้นการวางแผน ขั้นการปฏิบัติ ขั้นการสังเกตการณ์และขั้นการสะท้อนกลับ โดยดำเนินการ 2 วงรอบ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วย แบบสัมภาษณ์ แบบทดสอบ แบบสังเกต และแบบนิเทศการจัดประสบการณ์การเรียนรู้ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน
Abstract
ABSTRACT
The objectives of this research were 1) to study the states and problems of child caress' development in learning experience management for early childhood at Development Center for Early Childhood under Wa-Yai Municipal Distric Ar-Kat-Amnuai , Sakon Nakhon Province, 2) to find a guideline in developing child carers in learning experience management at Development Center for Early Childhood under Wa-Yai Municipal Distric Ar-Kat-Amnuai , and 3) to follow up and evaluate the development of child caress in learning experience management for early childhood under Wa-Yai Municipal Distric Ar-Kat-Amnuai , Sakon Nakhon Province. The target group consisted of nine child carers. Participatory action research was used for the study consisting of 4 stages: planning, action, observation and reflection The study was conducted in two cycles.The instruments used were interview forms, tests, observation forms, evaluation forms for learning experiencemanagement plan for early childhood and supervision forms for learning experience management. The statistics used for data applied for analysis were percentage, mean, standard deviation and t-test.
The findings were as follows :
1. All the child carvers lacked knowledge and understanding in the process of learning experience management and they could not manage learning experience for early childhood effectively.
1.1 For the learning experience that most children who lack the preparation of plans and learning experiences. How many do not. Measurement and evaluation are not consistent with the purpose of the event.
1.2 In a learning experience that I plan to experience the content is not the behavior, learning and cognitive skills, range and Karma, the children all have the need to be developed to increase. know and understand about writing your plan of care and supervision to another.
2. The suitable guideline for developing child carvers in learning experience management consisted of a participatory action workshop training, use of learning experience planning and internal supervision.
3. The follow-up and evaluation of the child carvers’ development in learning experience management showed the following results :
3.1 The behavior of the child careers’ participation in the participatory action workshop training was, on the whole, at a very high level of suitability.
3.2 The child carvers’ were able to write their learning experience plans for early childhood. The suitability of the plans was at a high level.
3.3 Through internal supervision the child corers’ were able to manage learning experience that improved the early childhood's learning behavior to a high level of suitability.
คำสำคัญ
การจัดประสบการณ์การเรียนรู้Keyword
Earning Managementกำลังออนไลน์: 339
วันนี้: 1,554
เมื่อวานนี้: 1,743
จำนวนครั้งการเข้าชม: 15,140
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร
ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์
โทร: 0-4297-0093