...
...
เผยแพร่: 15 ม.ค. 2558
หน้า: 182-189
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 509
Download: 201
Download PDF
ปัจจัยคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษาในยุคศตวรรษที่ 21 ที่ส่งผลต่อประสิทธิผล ของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 2
Factors on Characteristics of the School Administrators in the 21st Century Affecting the School Effectiveness Under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 2
ผู้แต่ง
อนงค์นารถ ไชยรา, สวัสดิ์ โพธิวัฒน์, สมเกียรติ์ พละจิตต์

บทคัดย่อ

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาระดับปัจจัยคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษาในยุคศตวรรษที่ 21 2) ศึกษาระดับประสิทธิผลของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร  เขต 2  3) หาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษาในยุคศตวรรษที่ 21 กับประสิทธิผลของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 2 4) หาอำนาจพยากรณ์ของคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษาในยุคศตวรรษที่ 21 ที่ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียนและสร้างสมการตัวแปรพยากรณ์ประสิทธิผลของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 2  5) หาแนวทางพัฒนาปัจจัยคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษาในยุคศตวรรษที่ 21และ 6) หาแนวทางพัฒนาประสิทธิผลของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 2 โดยใช้รูปแบบการวิจัยเชิงสำรวจ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ประกอบด้วย ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 114 คน และครูผู้สอน จำนวน 228 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ร้อยละค่าสหสัมพันธ์ของเพียร์สัน และสถิติการถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน

ผลการวิจัย สรุปได้ดังนี้

1. ปัจจัยคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษาในยุคศตวรรษที่ 21 โดยภาพรวมอยู่ในระดับ มาก และรายด้านอยู่ในระดับ มาก ทุกด้าน

2. ประสิทธิผลของโรงเรียน โดยภาพรวม อยู่ในระดับ มาก และรายด้าน อยู่ในระดับ มาก ทุกด้าน

3.  ปัจจัยคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษาในยุคศตวรรษที่ 21 กับประสิทธิผลของโรงเรียน โดยภาพรวม มีความสัมพันธ์กันในทางบวก อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01

4.  ปัจจัยคุณลักษณะของผู้บริหารสถานศึกษาในยุคศตวรรษที่ 21 ส่งผลต่อประสิทธิผลของโรงเรียนและสร้างสมการตัวแปรพยากรณ์ประสิทธิผลของโรงเรียน มี 5 ตัวแปร คือ ด้านความรู้ความสามารถ ด้านความคิดสร้างสรรค์ ด้านวิสัยทัศน์ด้านบุคลิกภาพ และด้านคุณธรรมจริยธรรม สามารถอธิบายความแปรปรวนของประสิทธิผลของโรงเรียนได้ร้อยละ 72.10 

Abstract

ABSTRACT

This study aimed to1) study the level of factor in attribute of school administrators in the 21st century.2) To study about the level of School Effectiveness under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 2.  3) To find the relationship between factor of  attribute of school administrators in the 21st century and  School  Effectiveness under the Office of  Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 2.4) To find the predictive power of attribute of school administrators in the 21st century that can affect the School  Effectiveness and build Variable equations to predict School  Effectiveness under the Office of  Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 2.5) Find the guideline to developing the factor of attribute for the school administrators in the 21st century. And 6) find the guideline to developing the School Effectiveness under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 2.By using the survey research. The samples used in this research consisted of 114 school administrators and 228 teachers. Instruments used in this research consist of questionnaires. The statistics used in data analysis were frequency, mean, standard deviation, percentage, Correlation of Pearson and stepwise multiple regression statistics.

The findings of this research found that:

1. The factor in attribute of school administrators in the 21st century overall is high level. When considering in each aspects found that in every aspect is high level.

2. School Effectiveness over all is high level and in each aspect found that in every aspect is high level.

3. The factor of attribute of school administrators in the 21st century and School Effectiveness overall, the relationship in a positive way statistically significant at the 0.01 level.

4. The factor in attribute of school administrators in the 21st century can affect the School Effectiveness and build variable equations to predict School Effectiveness have 5 variable:  the knowledge and ability, the creative side, vision, personality and moral. And can explain the variability of School Effectiveness 72.10 percent.

5. The guideline to developing the factor of attribute for the school administrators in the 21st century which has the predictive power. Deserve to find the guideline to developing a number five aspect: vision, knowledge and ability, personality, the creative side and moral.

6. The guidelines to developing the School Effectiveness under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 2 have 2 aspects: Budget administration and general administration.

คำสำคัญ

ปัจจัยคุณลักษณะของผู้บริหาร, ประสิทธิผลของโรงเรียน

Keyword

Characteristics of the School Administrators 21st Century, School Effectiveness

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093