...
...
เผยแพร่: 15 ต.ค. 2558
หน้า: 122-132
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 354
Download: 189
Download PDF
การพัฒนาศักยภาพครูในการดำเนินงาน โรงเรียนส่งเสริมสุขภาพ โรงเรียนบ้านเซียงเซา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครพนม เขต 2
The Potential Development of the Teachers in Action of the School Health Promotion Management at Xiangxao School under the Office of Nakhonpanom Education Service Area 2
ผู้แต่ง
ไมตรี คะษาวงค์, ศิกานต์ เพียรธัญกรณ์, ปิยะพันธ์ ชัยเสนา

บทคัดย่อ

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาสภาพ และปัญหา 2) หาแนวทางพัฒนา 3) ติดตามและประเมินผลการพัฒนาศักยภาพครูในการดำเนินงานโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพใช้กระบวนการ วิจัยเชิงปฏิบัติการ  (Action Research) ดำเนินการ 2 วงรอบ แต่ละวงรอบประกอบด้วย 4 ขั้นตอน คือ ขั้นการวางแผน (Planning) ขั้นการปฏิบัติการ (Action) ขั้นการสังเกตการณ์ (Observation) ขั้นการสะท้อนกลับ (Reflection) กลุ่มเป้าหมายในการวิจัยครั้งนี้ คือ ผู้บริหารโรงเรียน ครู ผู้วิจัย และนักเรียน ประกอบด้วย กลุ่มผู้ร่วมวิจัย 19 คน กลุ่มผู้ให้ข้อมูล จำนวน 27 คน เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบบันทึกการประชุม แบบสัมภาษณ์ แบบสังเกต แบบสอบถาม แบบนิเทศ และแบบประเมินความพึงพอใจ การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ ใช้สถิติ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าร้อยละความก้าวหน้า การตรวจสอบข้อมูลเชิงคุณภาพ ผู้วิจัยได้ทำการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) จัดหมวดหมู่ของเนื้อหาและนำเสนอข้อมูลเชิงพรรณนาวิเคราะห์

ผลการวิจัย พบว่า

1. สภาพและปัญหาการพัฒนาศักยภาพครูในการดำเนินงานโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพ มีดังนี้

1.1 สภาพ พบว่า บุคลากรที่รับผิดชอบงาน มีความรู้ ความเข้าใจในการดำเนินงานโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพ แต่ไม่มั่นใจในการกำหนดนโยบายการดำเนินงานโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพ            

1.2 ปัญหา พบว่า บุคลากรยังขาดความรู้ ความเข้าใจ ทักษะในการดำเนินงาน การวางระบบการพัฒนางานโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพ ไม่มีบุคลากรด้านสาธารณสุขในชุมชน ขาดงบประมาณในการจัดสภาพแวดล้อมให้สวยงาม ขาดการประชาสัมพันธ์ ขาดการส่งเสริมให้บุคลากรในโรงเรียนปลอดอบายมุข

2. แนวทางพัฒนา วงรอบที่ 1 ใช้แนวทาง คือ 1) การศึกษาดูงาน 2) การประชุมเชิงปฏิบัติการ 3) การจัดกิจกรรมการพัฒนา คือ 1) กิจกรรมที่ 1 การสร้างนโยบายสาธารณะเพื่อสุขภาพ 2) กิจกรรมที่ 2 การสร้างสภาพแวดล้อมให้เอื้อต่อสุขภาพ 3) กิจกรรมที่ 3 การเสริมสร้างความเข้มแข็งบทบาทของชุมชน 4) กิจกรรมที่ 4 การพัฒนาทักษะบุคคล

3. ผลการพัฒนาศักยภาพครูในการดำเนินงานโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพ

3.1 ผลการพัฒนาศักยภาพครูในการดำเนินงานโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพ จาก 4 กิจกรรมหลัก โดยภาพรวมอยู่ในระดับปานกลาง         

3.2 ผลการประเมินความพึงพอใจ โดยครู ก่อนการพัฒนา โดยภาพรวมอยู่ในระดับน้อยและ หลังการพัฒนา มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง ในวงรอบที่ 2 โดยรวมมีคะแนนเฉลี่ยอยู่ในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง นอกจากนั้นยังพบว่า ครูและบุคลากรในโรงเรียนมีสุขภาพกายและสุขภาพจิตดี มีการนำความรู้ที่ได้รับจัดทำโครงการอย่างเป็นระบบ

3.3 ผลการประเมินความพึงพอใจ โดยนักเรียน ก่อนการพัฒนา โดยภาพรวมอยู่ในระดับน้อย และ หลังการพัฒนา มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง ในวงรอบที่ 2 โดยรวมมีคะแนนเฉลี่ยอยู่ในระดับมาก มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง นอกจากนั้นยังพบว่า ครูและบุคลากรในโรงเรียนเห็นความสำคัญของการดำเนินงานโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพ

Abstract

ABSTRACT

This research has a purpose to 1) the study the conditions and problems. 2) the establish guidelines a development. 3) the monitoring and evaluation the potential development of the teachers in action of the school health promotion management. The performed two cycles each of cycles consists of four steps to : Planning, Action, Observation, Reflection. This group the targets of this research is that:  administrators, teachers, researchers and students consists of: group joint research of 19 people, give information on 27 people. The instruments used include, record conference, interview, observation, questionnaires, supervision, and evaluation of satisfied. An analysis of quantitative data: percentage, average, standard deviation. percentage progress. Checking the qualitative data the researcher content analysis and classification the content and presentation of information descriptive analysis.

The research found that :

1. The conditions and problems the potential development of the teachers in action of the school health promotion management.

1.1 The conditions found that : the personnel of knowledge the development of the school health promotion management at xiangxao school. But assured in formulating policies to support the operation of the school health promotion management.

1.2 The problems found that : the personnel still lack of skills knowledge and understanding in the operation. Implementing the development of the school health. The personnel not community health workers for the administration of the school health. Lack of budget in the beautiful the environment and cleanliness. Lack of public relations and Lack of promoting campaigning the personnel in schools vice and drug-free.

2. The establish guidelines a development of the school health promotion. The first guidelines is use the cycles. 1) the study visit 2) the workshop 3) the activities the development of the school health promotion was : 1) The first activities to build healthy public policy. 2) Activity 2 to create an environment conducive to health. 3) Activity 3 strengthening the role of the community. 4) Activity 4 individual development skills.

3. The potential development of the teachers in action of the school health promotion management.

3.1 The potential development of the teachers in action of the school health promotion management, from four main activities. Overall, the medium level (  = 3.39).

3.2 The assessment satisfied a development of the school health promotions by teachers. Before the development of the overall at a low level and after a development average the medium level and the average percentage of overall progress 23.81 and in the second cycles the overall average scores is the highest. Which was higher than in the first round The mean is medium and the overall progress of 81.25 found that: Teachers and personnel in the school have physical health and good mental health. Has bringing awareness that has been made the project health promoting schools in a systematic.

3.3 The assessment satisfied a development of the school health promotions by students. Before the development of the overall at a low level and after a development average the medium level and the average percentage of overall progress 42.28 and in the second cycles the overall average scores is the high level. Which was higher than in the first round The mean is medium and the overall progress of 64.33 found that: Teachers and personnel in the school the importance of the school health promotion.

คำสำคัญ

การพัฒนาศักยภาพครู, การดำเนินงานโรงเรียนส่งเสริมสุขภาพ

Keyword

The Potential Development of the Teachers in Action, School Health Promotion Management

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093