บทคัดย่อ
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษา สภาพและปัญหา การพัฒนาศักยภาพครูกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ด้านการผลิตสื่อการเรียนรู้ 2) หาแนวทางพัฒนาศักยภาพครูกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ด้านการผลิตสื่อการเรียนรู้ 3) ติดตามผลการพัฒนาศักยภาพครูกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ด้านการผลิตสื่อการเรียนรู้ ใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติการ (Action Research) ดำเนินการ 2 วงรอบ แต่ละวงรอบประกอบด้วย 4 ขั้นตอน คือ ขั้นการวางแผน ขั้นการปฏิบัติการ ขั้นการสังเกตการณ์ และขั้นการสะท้อนกลับ กลุ่มเป้าหมาย คือ ครูผู้สอนกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ โรงเรียนคำตากล้าราชประชาสงเคราะห์ สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 23 กลุ่มผู้ร่วมวิจัย 13 คน ประกอบด้วย ผู้วิจัย 1 คน และผู้ร่วมวิจัย 12 คน เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ แบบสัมภาษณ์ แบบทสอบถาม แบบประเมินความพึงพอใจ แบบบันทึกข้อมูล และแบบสังเกต การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณใช้สถิติ ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ ค่าร้อยละความก้าวหน้า ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การตรวจสอบข้อมูลเชิงคุณภาพ ผู้วิจัยได้ทำการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis) จัดหมวดหมู่ของเนื้อหาและนำเสนอข้อมูลเชิงพรรณนาวิเคราะห์
ผลการวิจัยพบว่า
1. สภาพและปัญหา การพัฒนาศักยภาพครูกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ด้านการผลิตสื่อการเรียนรู้ของ โรงเรียนคำตากล้าราชประชาสงเคราะห์ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสกลนคร เขต 23 พบว่า
1.1 ด้านสภาพ การพัฒนาศักยภาพครูกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ด้านการผลิตสื่อการเรียนรู้ พบว่า โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง
1.2 ด้านปัญหา การพัฒนาศักยภาพครูกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ด้านการผลิตสื่อการเรียนรู้ โดยรวมอยู่ในระดับปานกลาง
2. แนวทางการพัฒนาศักยภาพครูกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ด้านการผลิตสื่อการเรียนรู้ คือ การอบรมเชิงปฏิบัติการ และการนิเทศภายใน
3. ผลการติดตามการพัฒนาศักยภาพครูกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ ด้านการผลิตสื่อการเรียนรู้พบว่า 1) ครูกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ มีความรู้ ความเข้าใจ ด้านการผลิตสื่อการเรียนรู้ โดยรวมอยู่ในระดับมาก (=3.84) โดยมีค่าร้อยละความก้าวหน้า เท่ากับ 63.52 2) มีความพึงพอใจในการจัดการอบรม โดยรวมอยู่ในระดับมาก 3) ด้านการผลิตสื่อการเรียนรู้ ที่ผลิตขึ้นมีคุณภาพโดยรวมอยู่ในระดับมาก 4) นักเรียนที่เรียนกับครูจากการผลิตสื่อการเรียนรู้ โดยใช้โปรแกรม Author ware มีพฤติกรรมการเรียนที่พึงประสงค์ โดยรวมอยู่ในระดับมาก นักเรียนที่เรียนกับครู จากการผลิตสื่อการเรียนรู้ โดยใช้โปรแกรม Author ware มีค่าร้อยละความก้าวหน้า เท่ากับ 44.19
Abstract
ABSTRACT
The research aimed to 1) investigate current states and problems about the potential development of the teachers in the learning substance of science in producing instructional media, 2) find out guidelines in developing the teachers’ potentiality in the learning substance of science on producing instructional media, and 3) monitor the competence development of the teachers in the learning substance of science in producing instructional media. The 2-spiral action research process comprised 4 stages: planning, action, observations, and reflection was applied. The target group consisted of the teachers in the learning substance of science at Kham Ta Kla Ratprachasongkhro School under the Office of the Secondary Educational Service Area 23. The research group was composed of the researcher and 12 co-researchers. The instruments used were composed of: a form of interview, a questionnaire, a form of satisfaction evaluation, a form of data record, as well as a form of observation. Quantitative data were analyzed by mean, percentage, Percentage of Progress and standard deviation. To analyze qualitative data, content analysis in forms of content classification and descriptive analysis was utilized.
The findings of this study were as follows:
1. The states and problems about the competence development of the teachers in the learning substance of science in producing instructional media at Kham Ta Kla Ratprachasongkhro School under the Office of the Secondary Educational Service Area 23 could be summarized:
1.1 The states of the competency development of the teachers in the learning substance of science in producing instructional media were, in general, at the moderate level.
1.2 The problems on the potential development of the teachers in the learning substance of science in producing instructional media, as a whole, were at the moderate level.
2. The guidelines of the competency development of the teachers in the learning substance of science in producing instructional media included: a workshop and internal supervision.
3. The effects of the monitoring and evaluation of the competence development among the teachers in the learning substance of science in producing instructional media revealed that: 1) The teachers in the learning substance of science gained a better knowledge and understanding of the production of instructional media from the training, in general, at the high level (=3.84) with Percentage of Progress of 63.52, 2) Regarding the production of instructional media, the overall quality was at the high level. After the development in the second spiral, it was found that the quality of instructional media was higher than before, 3) The students taught by the teachers who applied Author ware program in producing the instructional media obtained desirable behaviors, as a whole, at the high level. In addition, the students who were taught by those teachers with the use of the instructional media production through Author ware gained higher learning achievements with Percentage of Progress of 44.19.
คำสำคัญ
การพัฒนาศักยภาพ, ครูกลุ่มสาระการเรียนรู้วิทยาศาสตร์ การผลิตสื่อการเรียนรู้Keyword
Potential Development of the Teachers, Learning Substance of Sciences in Producing Instructional Mediaกำลังออนไลน์: 44
วันนี้: 2,398
เมื่อวานนี้: 1,740
จำนวนครั้งการเข้าชม: 57,597
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร
ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์
โทร: 0-4297-0093