...
...
เผยแพร่: 15 ก.ค. 2558
หน้า: 190-199
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 279
Download: 183
Download PDF
การพัฒนาอาจารย์ในการปฏิบัติงานการใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษา วิทยาลัยนาหว้า มหาวิทยาลัยนครพนม
Instructors’ Development in Performing the Application of the Educational Service System Program at Na Wa College, Nakhon Phanom University
ผู้แต่ง
มณฑิรา มณีฉาย, ธวัชชัย ไพใหล, สุรพล บุญมีทองอยู่

บทคัดย่อ

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาสภาพและปัญหาการปฏิบัติงาน การใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษา 2) หาแนวทางการพัฒนาอาจารย์ในการปฏิบัติงานการใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษา และ 3) ศึกษาผลการพัฒนาอาจารย์ในการปฏิบัติงานการใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษา วิทยาลัยนาหว้า มหาวิทยาลัยนครพนม โดยใช้กระบวนการวิจัยเชิงปฏิบัติการ (Action Research) โดยดำเนินการจำนวน 2 วงรอบ ประกอบด้วย 4 ขั้นตอน คือ การวางแผน การปฏิบัติการ การสังเกตการณ์และการสะท้อนกลับ กลุ่มเป้าหมายของการวิจัยครั้งนี้ คือ กลุ่มผู้ร่วมวิจัย จำนวน 26 คน และกลุ่มผู้ให้ข้อมูลจำนวน 36 คน เครื่องมือที่ใช้ ได้แก่ เอกสารประกอบการประชุมเชิงปฏิบัติการ แบบสัมภาษณ์ แบบบันทึกการประชุม แบบบันทึกผลการปฏิบัติงาน แบบบันทึกการนิเทศภายใน แบบสอบถามความคิดเห็นเกี่ยวกับผลการประชุมเชิงปฏิบัติการ และแบบสอบถามความพึงพอใจของบุคลากรในการใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษา สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน

ผลการวิจัย พบว่า

1. สภาพและปัญหาการปฏิบัติงานการใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษา มีดังนี้
1.1 สภาพ พบว่า วิทยาลัยนาหว้า มหาวิทยาลัยนครพนม ได้นำโปรแกรมระบบบริการการศึกษามาใช้ในการพัฒนาอาจารย์ โดยมีการวางแผนการจัดทำปฏิทินไว้ล่วงหน้า รวดเร็ว พร้อมสำหรับการปฏิบัติงาน มีการจัดเตรียมเอกสารไว้บริการอย่างเพียงพอ เป็นระบบและเป็นปัจจุบัน แต่มีระบบการเชื่อมต่ออินเตอร์เน็ตล่าช้า วัสดุอุปกรณ์ไม่เพียงพอ และมีงบประมาณไม่เพียงพอ เจ้าหน้าที่มีน้อย/ไม่เพียงพอต่อการให้บริการ 

1.2 ปัญหา พบว่า จากการใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษา อาจารย์ขาดความรู้ความเข้าใจในกระบวนการการใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษา การปฏิบัติงานไม่เป็นไปตามระยะเวลาที่กำหนด จำนวนเครื่องคอมพิวเตอร์ไม่เพียงพอต่อการให้บริการ มีการใช้วัสดุอุปกรณ์ที่ไม่เหมาะสมกับงาน ขาดเอกสารและคู่มือในการใช้งานโปรแกรมระบบบริการการศึกษา เจ้าหน้าที่ให้คำแนะนำในการกรอกข้อมูลไม่ทั่วถึง

2. แนวทางการพัฒนาอาจารย์ในการปฏิบัติงานการใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษา วิทยาลัยนาหว้า มหาวิทยาลัยนครพนม ใช้การพัฒนา 3 แนวทาง ประกอบด้วย 1) การประชุมเชิงปฏิบัติการ 2) การปฏิบัติงานการใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษา และ 3) การนิเทศภายใน ส่วนในวงรอบที่ 2 ใช้แนวทางพัฒนาโดยการนิเทศแบบให้คำชี้แนะ

3. ผลการพัฒนาอาจารย์ในการปฏิบัติงานการใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษา วิทยาลัยนาหว้า มหาวิทยาลัยนครพนมพบว่า

3.1 การประชุมเชิงปฏิบัติการ พบว่า โดยภาพรวม มีความเหมาะสม มีความเพียงพอหรือมีการปฏิบัติอยู่ในระดับมาก (\bar{x}= 4.39) เมื่อพิจารณาเป็นรายด้าน เรียงลำดับจากมากไปหาน้อย คือ ด้านผลการประชุมเชิงปฏิบัติการ ด้านวิทยากร ด้านเนื้อหาสาระและการปฏิบัติ และด้านการเตรียมการ

3.2 การปฏิบัติงานการใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษา พบว่า ผู้ร่วมวิจัยมีความรู้และทักษะในการใช้ระบบบริการการศึกษาโปรแกรมสำหรับอาจารย์ สามารถบันทึกรายการได้เป็นส่วนมากจากรายการทั้งหมด 12 รายการ

3.3 การนิเทศภายในและการนิเทศแบบให้คำชี้แนะในวงรอบที่ 2 ทำให้อาจารย์ทุกคนสามารถปฏิบัติการใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษาได้ดีขึ้น นำโปรแกรมมาใช้จัดเก็บข้อมูลอย่างเป็นระบบ สะดวก และสืบค้นได้ง่าย มีความพึงพอใจของบุคลากรในการใช้โปรแกรมระบบบริการการศึกษา อยู่ในระดับมาก (\bar{x}= 4.38)

Abstract

ABSTRACT

This study aimed at 1) investigating states and problems of performing the use of the educational service system program, 2) finding out guidelines in developing instructors on performing the use of the educational service system program, and 3) identifying effects of development of instructors in performing the application of the educational service system program at Na Wa College, Nakhon Phanom University through a 2-spiral action research of 4 stages: planning, action, observation and reflection. The target group consisted of 26 co-researchers and 36 informants. Tools used included documents in workshops, a form of interview, a form of meeting minutes, a form of performance record, a form of internal supervision, a questionnaire on opinions toward workshops and a questionnaire on satisfaction of personnel provided the educational service system. Statistics employed were percentage mean and standard deviation.

Findings were as follows:

1. The states and problems of the performance on the use of the educational service system program were: 

1.1 Regarding the states, it was found that the program on the educational service system was utilized to develop the instructors through the calendar planning in advance with quickness and being ready to be performed. There was a lack of materials and equipment because of insufficient budget. The preparation of documents was not adequate, systematic and up-to-date. The Internet system was quite slow. The materials and equipment were insufficient because of the shortage of budget. However, the personnel in charge of service seemed to be inadequate for services.

1.2 According to the problems, it was found that the instructors and students faced a lack of knowledge and understanding in the process of applying the educational service system, The performance was not consistent with the designated time. The amount of the computer sets used was not adequate for service. The materials and equipment used were not suitable for the tasks. There was also a lack of documents and materials in applying the educational service system program. In addition, the service of the personnel in charge was not covered.

2. The guidelines of developing the instructors in the performance of using the educational service system program at Na Wa College, Nakhon Phanom University included the following 3 means 1) A workshop, 2) Performance of using the educational service system program, and 3) internal supervision. In the second spiral, coaching supervision was employed.

3. The effects of developing the instructors in the performance on the use of the educational service system program at Na Wa College, NaKhon Phanom University found that:

3.1 According to the workshop, it was found that in general. It was appropriate, adequate or the performance was at the high level (\bar{x}= 4.39). When separately considered, it was found that the mean ranking from high to low was: the effects of the workshop, resource persons, contents and performance along with preparation respectively.

3.2 Regarding the performance on the use of the educational service system program, it was found that the co-researchers gained knowledge and skills in applying the educational service system through the system program for the instructors and most of them could record the lists of item from 12 items.

3.3 The internal and coaching supervision used in the second spiral made all of the instructors able to employ the performance on the application of the educational service system program through the system program as well as to apply the program in filing the data systematically, easily for the search. The satisfaction of the personnel in using the educational service system was at the high level (\bar{x}= 4.38).

คำสำคัญ

การพัฒนา, ระบบบริการการศึกษา

Keyword

Performing the Application of the Educational Service

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093