...
...
เผยแพร่: 25 มิ.ย. 2562
หน้า: 153-161
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 279
Download: 192
Download PDF
การพัฒนาศักยภาพครูในการจัดการเรียนรู้ กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย โรงเรียนบ้านงิ้วศิริราษฎร์บำรุง สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 1
Development of the Teachers' Competency in Learning Management in theL substance of Thai at Ban Nngio Siriratbamrung School Under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area Ooffice 1
ผู้แต่ง
สุทธิพงษ์ เวียงพรมมา, หาญชัย อัมภาผล, นภาพร พันธ์ชัย

บทคัดย่อ

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาสภาพและปัญหาในการจัดการเรียนรู้ของครู กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย โรงเรียนบ้านงิ้วศิริราษฎร์บำรุง สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนครเขต 1 2) หาแนวทางการพัฒนาศักยภาพครูในการจัดการเรียนรู้ กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย  3) ติดตามผลการพัฒนาศักยภาพครูในการจัดการเรียนรู้ กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย โดยการวิจัยปฏิบัติการแบบมีส่วนร่วม มีขั้นตอนการดำเนินงาน 4 ขั้นตอน คือ การวางแผน การปฏิบัติการ การสังเกตการณ์และการสะท้อนกลับ จำนวน 2 วงรอบ กลุ่มเป้าหมายในการวิจัย ประกอบด้วย ผู้วิจัยและกลุ่มผู้ร่วมวิจัย จำนวน 7 คน และกลุ่มผู้ให้ข้อมูลสำคัญ จำนวน 63 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลได้แก่ แบบสังเกต แบบสัมภาษณ์ และแบบประเมิน การวิเคราะห์เชิงปริมาณใช้สถิติ ค่าเฉลี่ย ร้อยละ และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การตรวจสอบข้อมูลเชิงคุณภาพ ผู้วิจัยได้วิเคราะห์เนื้อหาจัดหมวดหมู่ของเนื้อหาและนำเสนอโดยความเรียง นำเสนอผลการวิจัยเชิงพรรณนาวิเคราะห์

ผลการวิจัย พบว่า

1. สภาพและปัญหาในการจัดการเรียนรู้ของครู กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย โรงเรียนบ้านงิ้วศิริราษฎร์บำรุง พบว่า 1) สภาพในการจัดการเรียนรู้ของครู พบว่า ครูมีการพัฒนาหลักสูตรและกระบวนการจัดการเรียนรู้ สื่อการเรียนการสอนที่มีผลต่อการพัฒนาคุณลักษณะอันพึงประสงค์ของผู้เรียน มีการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนเสริมในสาระการเรียนรู้ภาษาไทย 2) ปัญหาในการจัดการเรียนรู้ของครู พบว่า ครูจัดกิจกรรมการเรียนรู้ไม่น่าสนใจ ขาดความหลากหลายในการจัดการเรียนรู้ ขาดครูที่จบการศึกษาในสาขาวิชาภาษาไทยโดยตรง นักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2-6 มีปัญหาในการอ่านและการเขียนกลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย จำนวน 29 คน

2. แนวทางการพัฒนาศักยภาพครูในการจัดการเรียนรู้ กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย ใช้แนวทางในการพัฒนา 4 แนวทาง คือ 1) การศึกษาดูงานโรงเรียนต้นแบบ 2) การประชุมเชิงปฏิบัติการ 3) การนิเทศภายใน และ 4) การนิเทศแบบให้คำชี้แนะ

3. ผลการพัฒนาศักยภาพครูในการจัดการเรียนรู้ กลุ่มสาระการเรียนรู้ภาษาไทย พบว่า ครูจำนวน 7 คน มีความรู้ ความเข้าใจ และทักษะในการเขียนแผนการจัดการเรียนรู้ กลุ่มสาระ

Abstract

ABSTRACT

The purposes of this research were to 1) investigate the conditions and problems of the teachers' learning management in the Learning Substance of Thai at Ban Ngio Siriratbamrung School under the Office of Sakon Nakhon Primary Educational Service Area 1, 2) seek for guidelines of the teachers' competence in learning management in the Learning Substance of Thai, 3) follow up the effects of the teachers' potential in learning management n the Learning Substance of Thai. Participatory action research of 2 spirals comprising 4 stages: planning, action, observation and reflection was employed. The population included the researcher group consisting of 7 teachers in the Learning Substance of Thai and the 63 respondents. Tools used were a form of observation, a form of interview and a form of evaluation as well. The analysis of quantitative data was done through mean, percentage and standard deviation. Qualitative data were analyzed in forms of content classification and descriptive analysis.

The findings of this study were as follows:

1. The conditions and problems on the learning management in the Learning Substance of Thai of the teachers at Ban Ngio Siriratbamrung School could be concluded that: 1) the states of learning management on the Learning Substance of Thai revealed that the teachers developed the curriculum and learning process, instructional media that affected the learners’ desirable characteristics. In addition, the supplementary teaching in the Learning Substance of Thai. 2) In case of the problems regarding learning management, it was found that the teachers could not create interesting as well as diverse activities for the students. Some of the teachers did not graduate in the field of the Thai Language. 29 students in Prathom Suksa 2-6 also encountered a problem in the reading and writing skill in the Learning Substance of Thai also.

2. The guidelines of the development of the teachers’ potentiality on the learning management in the Learning Substance of Thai were composed of 4 means: 1) a study tour at a model school, 2) a workshop, 3) internal supervision, and 4) coaching supervision.

3. The effects of the teachers’ potential development in managing learning in the Learning Substance of Thai indicated that 7 teachers gained suitable knowledge, understanding and skills in writing the lesson plans in the Learning Substance of Thai at 100 percent. In terms of the learning management, it was determined that the 29 students with the problems in reading and writing Thai could read and write Thai correctly at 100 percent.

คำสำคัญ

การพัฒนาศักยภาพครู, การจัดการเรียนรู้

Keyword

Teachers' Competence Development, Learning Management.

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093