...
...
เผยแพร่: 25 มิ.ย. 2562
หน้า: 60-69
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 477
Download: 201
Download PDF
สภาพ ปัญหาและประสิทธิผลของการจัดการศึกษาตามโครงการจัดการเรียนการสอน ตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษของโรงเรียนมัธยมศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 22 และ 23
States, Problems and Effectiveness of the Implementation of the English Program Project Based on the Curriculum of the Ministry of Education in the Secondary Schools under the Offices of the Secondary Educational Service Area 22 and 23
ผู้แต่ง
กิตติกร ฮ่มป่า, วีระวัฒน์ ดวงใจ, ภัณฑ์รักษ์ พลตื้อ

บทคัดย่อ

บทคัดย่อ

การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อ 1) ศึกษาสภาพ ปัญหาและประสิทธิผลของการจัดการศึกษาตามโครงการจัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษ ของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 22 และ 23  2) เปรียบเทียบสภาพ ปัญหาและประสิทธิผลของการจัดการศึกษาตามโครงการจัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษ จำแนกตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษา หัวหน้าโครงการและครูผู้สอนในโครงการและขนาดโรงเรียน 3) แนวทางพัฒนาการจัดการศึกษาตามโครงการจัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษในโรงเรียนมัธยมศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 22 และ 23 กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาครั้งนี้ ประกอบด้วย ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 55 คน หัวหน้าโครงการ จำนวน 12 คน  ครูผู้สอนในโครงการ จำนวน 103 คน รวมทั้งสิ้น จำนวน 170 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลครั้งนี้เป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับและแบบสัมภาษณ์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่า t-test ค่าเอฟ (F-test) ชนิด One-way (ANOVA) และการทดสอบความแตกต่างระหว่างค่าเฉลี่ยรายคู่โดยใช้วิธีการของ scheffe’s

ผลการวิจัย พบว่า

1. สภาพของการจัดการศึกษาตามโครงการจัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษ ในโรงเรียนมัธยมศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 22 และ 23 โดยรวมและรายด้าน อยู่ในระดับมาก ส่วนปัญหาและประสิทธิผลของการจัดการศึกษาตามโครงการจัดการเรียนการสอนตามหลักสูตร กระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษอยู่ในระดับปานกลาง

2. ผลการเปรียบเทียบสภาพของการจัดการศึกษา จำแนกตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษา หัวหน้าโครงการและครูผู้สอนในโครงการ โดยรวมและรายด้าน พบว่า ไม่แตกต่างกันเมื่อจำแนกตามขนาดของโรงเรียน โดยรวมและรายด้าน พบว่า แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01

3. ผลการเปรียบเทียบปัญหาของการจัดการศึกษา จำแนกตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษา หัวหน้าโครงการและครูผู้สอนในโครงการ โดยรวม พบว่า แตกต่างกัน เมื่อพิจารณารายด้าน พบว่า ด้านนโยบาย กลยุทธ์และการบริหารจัดการ แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 ส่วนด้านหลักสูตร การจัดการเรียนรู้ การวัดและประเมินผล พบว่า ไม่แตกต่างกัน และเมื่อจำแนกตามขนาดของโรงเรียน โดยรวมและรายด้าน แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01

4. ผลการเปรียบเทียบประสิทธิผลของการจัดการศึกษา จำแนกตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษา หัวหน้าโครงการและครูผู้สอนในโครงการ ด้านคุณภาพนักเรียน พบว่า แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 และเมื่อจำแนกตามขนาดของโรงเรียน พบว่า ไม่แตกต่างกัน

5. แนวทางพัฒนาการจัดการศึกษาตามโครงการจัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษ ได้แก่ ด้าน หลักสูตร การจัดการเรียนรู้ และการวัดและประเมินผล 

Abstract

ABSTRACT

The purpose of this research aimed to1) investigate the states, problems and effectiveness of the English Program Project based on the curriculum of the Ministry of Education in the secondary schools under the Offices of the Secondary Educational Service Area 22 and 23, 2) compare the states, problems and effectiveness of the English Program Project based on the curriculum of the Ministry of Education 3) find out guidelines to develop the states, problems and effectiveness of the English Program Project based on the curriculum of the Ministry of Education under the Offices of the Secondary Educational Service Area 22 and 23. The samples were 170 participants including 55 school administrators, 12 heads of the Project and 103 project teachers.  Tools used to collect data were a 5-level rating scale questionnaire and a form of interview. Statistics used for data analysis were percentage, mean, standard deviation,t-test, F-test (One-way ANOVA), and Pairwise Differences of Means using Scheffe’s method.

The findings were as follows:

1. The states of the English Program Project based on the curriculum of the Ministry of Education in the secondary schools under the Offices of Secondary Educational Service Area 22 and 23, as a whole and in each aspect, were at the high level. Meanwhile, The problems and The effectiveness of the English Program Project based on the curriculum of the Ministry of Education, as a whole and in each aspect, were at the moderate level.

2. There were no significant differences in the   comparison of the states of the English Program Project based on the curriculum of the Ministry of Education as perceived by the school administrators, heads of the project, and project teachers in general and in particular and when classified by schools size, as a whole and in each aspect, were significantly different at the .01 level.

3. The results of the comparison of the problems of the English Program Project based on the curriculum of the Ministry of Education as perceived by the school administrators, heads of the project, and project teachers were significantly different at the .05 level. When separately considered, it was found that the aspects on policy, strategy and management were significantly different at the .05 level whereas the aspects on curriculum, learning management, measurement and evaluation showed no significant differences and when classified by schools size, in general and in particular, were significantly different at the .01 level.

4. The results of the comparison of effectiveness of the English Program Project based on the curriculum of the Ministry of Education in the perception of the school administrators, heads of the project, and project teachers on the quality of learners were significantly different at the .01 level. when classified by school size on the quality of learners showed no significantly differences.

5. The proposed guidelines for developing the English Program Project based on the curriculum of the Ministry of Education under the Offices of the Secondary Educational Service Area 22 and 23 consisted of the following aspects: curriculum, learning management, as well as measurement and evaluation.

คำสำคัญ

การจัดการเรียนการสอนตามหลักสูตรกระทรวงศึกษาธิการเป็นภาษาอังกฤษ

Keyword

The Implementation of the English Program Project.

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093