บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษา เปรียบเทียบ หาความสัมพันธ์หาอำนาจพยากรณ์ และหาแนวทางการพัฒนาปัจจัยทางการบริหารที่ส่งผลต่อสมรรถนะครูในยุคดิจิทัล กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ประกอบด้วยผู้บริหารโรงเรียน และครูผู้สอน ปีการศึกษา 2567 จำนวน 344 คน จากจำนวน 89 โรงเรียน กำหนดขนาดของกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางของเครจซี่และมอร์แกน โดยใช้การสุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บข้อมูลเป็นแบบสอบถามมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ ประกอบด้วย แบบสอบถามเกี่ยวกับปัจจัยทางการบริหาร มีค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง 0.322 – 0.782 และมีค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถาม เท่ากับ 0.776 และแบบสอบถามเกี่ยวกับสมรรถนะครูในยุคดิจิทัล มีค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง 0.438 – 0.915 และมีค่าความเชื่อมั่นของแบบสอบถาม เท่ากับ 0.788 และแบบสัมภาษณ์ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ยและส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบ (t – test) และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว การวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์อย่างง่ายของเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแต่ละขั้นตอน
ผลการวิจัยพบว่า
1. ปัจจัยทางการบริหาร อยู่ในระดับมาก
2. สมรรถนะครูในยุคดิจิทัล อยู่ในระดับมาก
3. ปัจจัยทางการบริหารโรงเรียน ตามความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียนและครูผู้สอน จำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง ประสบการณ์ทำงาน โดยรวมไม่แตกต่างกัน และ ขนาดโรงเรียน พบว่า โดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
4. สมรรถนะครูในยุคดิจิทัล ตามความคิดเห็นของผู้บริหารโรงเรียน และครูผู้สอน สภาพการดำรงตำแหน่ง ประสบการณ์ทำงาน พบว่า โดยรวมไม่แตกต่างกัน และ ขนาดโรงเรียน พบว่าโดยรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญ
ทางสถิติที่ระดับ .05
5. ปัจจัยทางการบริหารโรงเรียนกับสมรรถนะครูในยุคดิจิทัล มีความสัมพันธ์ทางบวก อยู่ในระดับสูง โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ .844 มีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
6. ปัจจัยทางการบริหารโรงเรียนของผู้บริหารโรงเรียน ที่นำมาวิเคราะห์จำนวน 6 ด้าน พบว่า มีจำนวน 5 ด้าน ที่สามารถพยากรณ์สมรรถนะครูในยุคดิจิทัล ได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 คือ การจูงใจ การพัฒนาบุคลากร เทคโนโลยีสารสนเทศ บรรยากาศและวัฒนธรรมองค์การ และภาวะผู้นำของผู้บริหาร สามารถพยากรณ์สมรรถครูในยุคดิจิทัล ได้ร้อยละ 76.50 และมีความคลาดเคลื่อนมาตรฐานของการพยากรณ์เท่ากับ ±0.27637
7. แนวทางการพัฒนาปัจจัยการบริหารที่ส่งผลต่อสมรรถนะครูในยุคดิจิทัล 5 ด้าน ดังนี้ 1) ด้านการจูงใจ ผู้บริหารต้องเสริมสร้างขวัญกำลังใจให้คณะครูและบุคลากร โดยการมอบรางวัล ประกาศเกียรติคุณ การยกย่องชมเชย 2) ด้านการพัฒนาบุคลากร ผู้บริหารต้องส่งเสริมและสนับสนุนให้บุคลากร เห็นความสำคัญของการพัฒนาศักยภาพของตนเองในการพัฒนาตนเอง 3) ด้านเทคโนโลยีสารสนเทศ ผู้บริหารต้อง ส่งเสริมให้ครูเห็นความสำคัญในการใช้และพัฒนานวัตกรรม เทคโนโลยีที่เหมาะสมในการเรียนรู้ 4) ด้านบรรยากาศและวัฒนธรรมองค์การ ผู้บริหารต้อง ส่งเสริมบุคลากรทำงานเป็นทีม มีความรักความสามัคคี โอบอ้อมอารี แบ่งปันกัน ก่อให้เกิดความร่วมมือร่วมใจในการพัฒนางานในด้านต่าง ๆ ด้านภาวะผู้นำของผู้บริหาร ผู้บริหารต้อง มีวิสัยทัศที่กว้างไกลเข้าใจความสำคัญของการศึกษาในยุคดิจิทัล
Abstract
This research aimed to study, compare, identify the relationships, determine predictive power, and seek the development of administrative factors affecting teachers' competencies in the digital era under of Nakhon Phanom Primary Educational Service Area Office 1. The sample group for this study consisted of school administrators and teachers in the academic year 2024, totaling 344 individuals from 89 schools. The sample size was determined using Krejcie and Morgan's table and was selected through multi-stage random sampling. The research instruments used for data collection were five-point Likert scale questionnaires, including a questionnaire on administrative factors with the discrimination power of the items ranged between 0.322 and 0.782, with a reliability coefficient of 0.776. Another questionnaire on teachers' competencies in the digital era had a discrimination power ranging from 0.438 to 0.915, with a reliability coefficient of 0.788. Additionally, an interview form was utilized. The statistical methods employed for data analysis included frequency, percentage, mean, standard deviation, t - test, F - test, one - way analysis of variance (ANOVA), Pearson's simple correlation coefficient analysis, and stepwise multiple regression analysis.
The research findings revealed that:
1. The administrative factors was at a high level.
2. The teachers' competencies in the digital era was at a high level.
3. Opinions of school administrators and teachers on school administration factors, categorized by position and work experience, showed no significant differences. However, by school size exhibited statistically overall, significant differences at the .05 level.
4. Teachers' competencies in the digital era, based on the opinions of school administrators and teachers, showed no significant differences when categorized by position and work experience. However, by school size exhibited statistically significant differences at the .05 level.
5. There was a high positive correlation between school administration factors and teachers' competencies in the digital era, with a correlation coefficient of .844, which was statistically significant at the .01 level.
6. Among the 6 analyzed aspects of school administration factors of school administrators, 5 factors significantly predicted the teachers’ competencies at the .01 level. These factors included motivation, personnel development, information technology, organizational climate and culture, and leadership of administrators. These factors predicted 76.50% of teachers' competencies in the digital era, with a standard error of prediction of ±0.27637.
7. The proposed guidelines for developing administrative factors affecting teachers' competencies in the digital era emphasize the development of five key areas: 1) motivation Administrators should boost staff morale through rewards, recognition, and appreciation. 2) personnel development They should encourage continuous self-improvement and professional growth. 3) information technology They should promote the use and development of innovative learning technologies. 4) organizational climate and culture They should foster teamwork, unity, and collaboration. and 5) leadership of administrators must have vision and understand the role of education in the digital era.
คำสำคัญ
ภาวะผู้นำดิจิทัล, ประสิทธิผลการบริหารโรงเรียนKeyword
Administrative Factors, Teacher Competency, The Digital Era.กำลังออนไลน์: 13
วันนี้: 0
เมื่อวานนี้: 1,558
จำนวนครั้งการเข้าชม: 707,881
อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000
โทร/
แฟกซ์ 0-4297-0093
บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร
ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์
โทร: 0-4297-0093