...
...
เผยแพร่: 21 ก.ย. 2568
หน้า: 131-143
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 31
Download: 11
Download PDF
ภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 ที่ส่งผลต่อประสิทธิผล การจัดการเรียนรู้ของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 3
Academic Leadership of School Administrators in the 21St Century That Offsets the Effectiveness of Teachers Learning Management Under Sakon Nakhon Primary Educational Service Area Office 3
ผู้แต่ง
จิรัชญา ทาเทพ, เพลินพิศ ธรรมรัตน์, ภัทรดร จั้นวันดี
Author
Jiruschaya Tharthep, Ploenphit Thummarat, Pataradron Junwandee

บทคัดย่อ

    การวิจัยครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษา เปรียบเทียบ หาความสัมพันธ์ อำนาจพยากรณ์ และแนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 ที่ส่งผลต่อประสิทธิผลการจัดการเรียนรู้ของครู สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 3 กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 324 คน ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษา หัวหน้าฝ่ายวิชาการและครูผู้สอน ใช้สุ่มแบบหลายขั้นตอน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถาม โดยภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 มีค่าอำนาจจำแนก 0.243 - 0.989 มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.964 และประสิทธิผลการจัดการเรียนรู้ของครู มีค่าอำนาจจำแนกอยู่ระหว่าง 0.175 - 0.960 มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.932 และแบบสัมภาษณ์แนวทางพัฒนา สถิติที่ ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน สถิติทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์อย่างง่าย ของเพียร์สัน และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณทีละขั้นตอน
    ผลการวิจัยพบว่า
        1. ภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด
        2. ประสิทธิผลการจัดการเรียนรู้ของครู โดยรวมอยู่ในระดับมากที่สุด
        3. ภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 จำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง โดยรวมไม่แตกต่างกัน จำแนกตามขนาดของโรงเรียนโดยรวม แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 และจำแนกตามประสบการณ์ในการปฏิบัติงาน โดยรวม แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01
        4. ประสิทธิผลการจัดการเรียนรู้ของครู จำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง โดยรวม ไม่แตกต่างกัน จำแนกตามขนาดของโรงเรียน โดยรวม แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 และจำแนกตามประสบการณ์ในการปฏิบัติงาน โดยรวม ไม่แตกต่างกัน
        5. ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 กับประสิทธิผลการจัดการเรียนรู้ของครู โดยรวมมีความสัมพันธ์ทางบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 โดยมีความสัมพันธ์ในระดับสูง (r = 0.719)
        6. ภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 ที่สามารถพยากรณ์ประสิทธิผลการจัดการเรียนรู้ของครู ได้อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.01 ได้แก่ การพัฒนาลักสูตรและการสอนและการสร้างเครือข่ายการเรียนรู้อย่างมีประสิทธิภาพ โดยสามารถร่วมกันพยากรณ์ ได้ร้อยละ 55.10 และมีความคลาดเคลื่อน มาตรฐานของการพยากรณ์ เท่ากับ ±0.27120
        7. แนวทางพัฒนาภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 ที่ส่งผลต่อประสิทธิผลการจัดการเรียนรู้ของครู จำนวน 2 ด้าน ได้แก่
            7.1 ด้านการพัฒนาหลักสูตรและการสอน โดยผู้บริหารสถานศึกษาควรมีการส่งเสริมสนับสนุนให้มีการปรับปรุงหลักสูตรสถานศึกษาทุกปีการศึกษา เพื่อให้หลักสูตรได้สอดคล้องกับพัฒนาการของการเรียน
            7.2 การสร้างเครือข่ายการเรียนรู้ โดยผู้บริหารควรส่งเสริมสนับสนุนให้องค์กรประสานความร่วมมือกับศูนย์เครือข่าย การสร้างเครือข่ายระหว่างโรงเรียน ชุมชน และหน่วยงานการศึกษาหน่วยงานทางวิชาการที่เกี่ยวข้อง ช่วยให้ครูได้รับประสบการณ์ใหม่ ๆ

Abstract

    This research aims to study, compare, and comparatively analyze the number of people who have been infected with the virus. To find out the relationship, predictive power, and guidelines for the development of academic leadership of school administrators in the 21st century that affect the effectiveness of teachers' learning management. Affiliated to the Sakon Nakhon Primary Education Area Office, District 3, a sample of 324 people, including school administrators; Head of Academic Affairs and Teachers Use multi - step randomization The academic leadership of school administrators in the 21st century has a classification power value of 0.243 - 0.989, a confidence value of 0.964, and the effectiveness of teachers' learning management. The classification authority value ranged from 0.175 to 0.960 with a confidence value of 0.932 and the development approach interview. Statistics of T - value tests, one - way variance analysis Pearson's simple correlation coefficient and step – by - step multiple regression analysis.
    The results showed that:
        1. The overall academic leadership of school administrators in the 21st century is the highest level.
        2. Effectiveness of teachers' learning management overall at the highest level.
        3. Academic leadership of school administrators in the 21st century classified by job status is not different overall. Classified by overall school size is different with statistical significance at the 0.01 level. And classified by overall work experience is different with statistical significance at the 0.01 level.
        4. Effectiveness of teachers' learning management classified by status of tenure overall classified by school size, overall statistically significant difference at the .01 level and classified by operational experience.
        5. The relationship between academic leadership of school administrators in the 21st century and the effectiveness of teachers' learning management overall, there was a statistically significant positive correlation at the .01 level, with a high correlation (r = 0.719).
        6. Academic leadership of school administrators in the 21st century that can predict the effectiveness of teachers' learning management. statistically significant at the .01 level includes the development of formulas and teaching, and the creation of effective learning networks. the forecast was 55.10% and the standard deviation of the forecast was ±0.27120.
        7. Guidelines for developing academic leadership of school administrators in the 21st century affecting the effectiveness of teachers' learning management there are 2 aspects, as follows:
            7.1 Development of formulas and teaching: administrators should encourage and support the improvement of the curriculum in line with the development of both learners and the approach that leads to the creation of learning experiences. 
            7.2 Building a learning network: executives should encourage and support organizations to coordinate cooperation with network centers. Inter - school networking the community and educational agencies, relevant academic agencies. it helps teachers gain new experiences.

คำสำคัญ

ภาวะผู้นำทางวิชาการ, ผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21, ประสิทธิผลการจัดการเรียนรู้ของครู

Keyword

Academic Leadership, School Administrators in the 21st Century, Effectiveness of Teachers' Learning

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000
โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0093

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093