...
...
เผยแพร่: 30 ก.ย. 2567
หน้า: 289-299
ประเภท: บทความวิจัย/บทความวิทยานิพนธ์
View: 50
Download: 30
Download PDF
ความสัมพันธ์ระหว่างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูกับประสิทธิผลของวิทยาลัย ในสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดมุกดาหาร
Relationship Between Teachers and Performance Motivation and the Effectiveness within Vocational Education Colleges in Mukdahan Province
ผู้แต่ง
สุริยา เชื้อวังคำ, สุมัทนา หาญสุริย์, ปัทมา จันทพันธ์
Author
Suriya Chuevangkam, Sumattana Hansuree, Puttama Jantapan

บทคัดย่อ

การวิจัยในครั้งนี้มีความมุ่งหมายเพื่อศึกษา เปรียบเทียบ หาความสัมพันธ์และหาแนวทางการพัฒนาแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูและระดับประสิทธิผลของวิทยาลัย ในสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดมุกดาหาร ตามความคิดเห็น ของผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน สถานภาพการดำรงตำแหน่ง ประสบการณ์ในการปฏิบัติงานและสถานศึกษาอาชีวศึกษาจังหวัดมุกดาหาร  กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ผู้บริหารและครูวิทยาลัยในสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดมุกดาหารประจำปีการศึกษา 2565 จำนวน 6 สถานศึกษา รวม 190 คนจำแนกเป็นผู้บริหารวิทยาลัย 23 คน และครูผู้สอน 167 คน ผู้วิจัยกำหนดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางกำหนดขนาดกลุ่มตัวอย่างของเครซี่และมอร์แกน (Krejcie& Morgan) ใช้วิธีการสุ่มกลุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น (stratified random sampling )เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมเป็นแบบสอบถาม ชนิดมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ สถิติที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้ ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที การวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว และการวิเคราะห์ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์อย่างง่ายของเพียร์สัน (Pearson’s Product Moment Correlation) ผลการวิจัยพบว่า 1. แรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูและ ประสิทธิผลของวิทยาลัยในสังกัดอาชีวศึกษา จังหวัดมุกดาหารตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน โดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก 2. แรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูในสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดมุกดาหาร ตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอน จำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง และประสบการณ์การปฏิบัติงานโดยภาพรวมไม่แตกต่างกันส่วนจำแนกตามสถานศึกษาอาชีวศึกษาจังหวัดมุกดาหาร โดยภาพรวมแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนประสิทธิผลของวิทยาลัยในสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดมุกดาหาร ตามความคิดเห็นของผู้บริหารสถานศึกษาและครูผู้สอนจำแนกตามสถานภาพการดำรงตำแหน่ง ประสบการณ์การปฏิบัติงานและสถานศึกษาอาชีวศึกษาจังหวัดมุกดาหารโดยรวมและรายด้านทุกด้านไม่มีความแตกต่างกัน  3. แรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูกับประสิทธิผลของวิทยาลัยในสังกัดอาชีวศึกษาจังหวัดมุกดาหารมีความสัมพันธ์ทางบวก อยู่ในระดับสูง โดยมีค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ 0.819 4. การวิจัยครั้งนี้ได้นำเสนอแนวทางในการพัฒนาแนวทางพัฒนาแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูไว้ 4 ด้าน คือ ด้านผลประโยชน์ตอบแทน ด้านลักษณะของงานที่ปฏิบัติ ด้านความสัมพันธ์กับเพื่อนร่วมงานและด้านความรับผิดชอบและนำเสนอแนวทางพัฒนาประสิทธิผลของวิทยาลัยไว้ 2 ด้าน คือ ฝ่ายพัฒนากิจการนักเรียน นักศึกษาและฝ่ายวิชาการ

Abstract

The purposes of this research were to examine the level of performance motivation of teachers and the effectiveness of vocational education colleges in Mukdahan Province, to compare teachers' performance motivation and the effectiveness of vocational education colleges in Mukdahan Province, as perceived by school administrators and teachers with different positions, work experience, and types of vocational educational institutions in Mukdahan Province, to determine the relationship between teachers' performance motivation and the effectiveness of vocational education colleges, and to establish guidelines for developing the relationship between teachers' performance motivation and the effectiveness of vocational education colleges in Mukdahan Province. The sample group consisted of 190 participants, including 23 administrators and 167 teachers from six vocational education colleges in Mukdahan Province in the academic year 2022. The sample size was determined using Krejcie & Morgan's table and stratified random sampling. The instrument for data collection included a set of 5 - rating scale questionnaires. Statistics used in this research included mean, standard deviation, t - test, One - Way ANOVA, and Pearson’s product - moment correlation coefficient. The results revealed that: 1. The performance motivation of teachers and the effectiveness of vocational education colleges in Mukdahan Province, as perceived by school administrators and teachers, was overall at a high level. 2. The performance motivation of of teachers of vocational education colleges in Mukdahan Province as perceived by school administrators and teachers, classified by positions, work experience, showed no differences overall and in each aspect. but types of vocational educational institutions in Mukdahan Province showed differences significantly at .01 level but the effectiveness of vocational education colleges in Mukdahan Province, as perceived by school administrators and teachers, classified by positions, work experience, and types of vocational educational institutions in Mukdahan Province, showed no differences overall and in each aspect. 3. The relationship between teachers’ performance motivation and the effectiveness of vocational education colleges in Mukdahan Province was positive at a high level with a correlation coefficient of 0.819. 4. The research has outlined guidelines for developing teachers' performance motivation across four aspects: benefits and compensation, the nature of work, interpersonal relationships among colleagues, and responsibility.and has proposed guidelines for improving the effectiveness of vocational education colleges, focusing on two aspects:, the student affairs development department and the academic affairs department.

คำสำคัญ

แรงจูงใจในการปฏิบัติงาน, ประสิทธิผลของวิทยาลัย

Keyword

Performance Motivation, College Effectiveness

สำนักงานสาขาวิชาการบริหารการศึกษา

อาคารบัณฑิตวิทยาลัย ชั้น 2 ตำบลธาตุเชิงชุม อำเภอเมือง จังหวัดสกลนคร 47000 โทร/ แฟกซ์ 0-4297-0036

ติดต่อเรา

บรรณาธิการ: รองศาสตราจารย์ ดร.ไชยา ภาวะบุตร

ติดต่อ/สอบถาม: นายธีรเวทย์ เพียรธัญญกรณ์

โทร: 0-4297-0093